למי שמבקר בשדה בוקר בפעם הראשונה, קשה להאמין שדווקא כאן, בין הרי הנגב, ממוקם אחד ממלונות הקונספט המדוברים בשנה האחרונה. אבל כנראה שהמרחב הייחודי, הוא זה שמצליח להעניק לאורחי מלון קדמא, חוויה אותנטית מדברית, לצד יוקרה מפנקת ועיצוב מרהיב. בבניית המלון אותו מנהלת חברת ישרוטל הושקעו למעלה מ 120 מליון שקלים. המתחם כולל 163 חדרי אירוח, מתוכם 24 סוויטות ומתחם ספא גדול בשם "אספרי". המקום מחולק לשבעה מבני חאן בהם החדרים פונים כולם אל חצר פטיו פנימית ובה פינות ישיבה אינטימיות. כדי להשלים את אווירת האירוח היוקרתי במרכז המלון ניתן למצוא בריכה מרהיבה, חדר יין למפגשים, אולם אירועים, חדר ישיבות, מועדון לילדים, חדר פנאי חנות The shop ועוד.
"עבודת התכנון והביצוע ארכו למעלה מעשור מהרגע שבו החלו היזמים לממש את הרעיון של נווה מדבר מודרני ועד לרגע המרגש של פתיחת הדלתות" מתארת המעצבת רות ארד "מתוכן הקדשתי באופן אישי שלוש שנים למלאכת עיצוב הפנים". המקום אמנם נפתח רק באוגוסט בשנה החולפת, אולם אתרי החדשות כבר מלאים בכתבות מחמיאות והגולשים ברשתות החברתיות לא מפסיקים לפרגן באמצעות אלפי תמונות שהם מעלים לרשת החברתית.
לעצב מלון שכולם מדברים עליו
ארד עוסקת בעיצוב מלונות קונספט כבר שנים רבות. חלקן במשרדי האדריכלות הגדולים ובעשור האחרון כעצמאית. את חותם העיצוב הייחודי שלה ניתן כיום למצוא במלונות בוטיק הפרושים בין ישראל, מצרים, טורקיה ועד לונדון האירופאית. בין רשימת המלונות המוכרים יותר לקהל הישראלי ניתן למצוא מלון סטאי כנרת אותו עיצבה עבור סטודיו HDI הלונדוני. המלון שוכן על גדת אגם הכנרת ונמצא ברשימת המלונות הבינלאומית היוקרתית "Leading Hotels of the World".
הפסיכולוגיה של העיצוב
ארד משקיעה מחשבה רבה על הפסיכולוגיה העיצובית בתכנון המלון ולשאלה כיצד להפוך אותו למרחב שיעניק למתארחים בו חוויה אותנטית יוצאת דופן, כזו שתהפוך אותו ל "מלון שכולם מדברים עליו". בעבודותיה ניכרים אלמנטים מהטבע המטעינים את האורחים באנרגיה ייחודית. כך למשל העיצוב שלה עבור חדר קונספט H2OTEL המתכתב עם עולם המים. מלון Mr.soof באילת המתכתב עם עולם הצומח, מלון The Lusky בו עיצבה חדר טיפוסי שהקונספט שלו שאוב מהים, או מלון Maxim בו עיצבה מסדרון קסום המביא עמו ניחוח של המזרח הרחוק . וכמובן הפרויקט הנוכחי "מלון קדמא" שאתגר אותה לתרגם את רוח המדבר לקונספט עיצובי.
המסע המופלא של דרך הבשמים
"כשנדרשתי לעצב את מלון קדמא, התחלתי מהקשבה לסיפור של המקום," משתפת ארד, "המלון ממוקם על 'דרך הבשמים', היכן שהנבטים היו עוברים במסעותיהם. הנבטים היו נוודים סוחרים, שהיו נושאים אתם תבלינים, בשמים ומוצרים ייחודיים במסע שלהם בדרך הבשמים. בזמן הנדודים הם היו נוהגים ללון בחאן על מנת לקבל מקלט מהלילה המדברי שהיה מאוד קר ורווי באויבים וסכנות. הנבטים היו נוהגים לעצור בנווה המדבר, מקום אשר מטרתו הייתה להעניק לנודדים מים, מחסה ומקלט. כבר בסיפור הזה, בהיסטוריה של האזור, יש את כל המרכיבים שצריך בשביל לעצב את המלון בהתאמה. בנוסף לנבטים יש לנו את המורשת של ההיסטוריה המודרנית," היא מוסיפה, "שדה בוקר היווה גם משכנו של דוד בן גוריון. השילוב של חזון בן גוריון להפריח את השממה, יחד עם סיפור הנבטים, דיבר בעד עצמו. על סמך שני אלה אדריכלית הבניין לאה רובננקו תכננה את הבניין."
נווה מדבר הגרסה המודרנית
"האתגר המרכזי היה להצליח ליצור עיצוב בעולם המודרני שמקבל זיקה לאירוח המדברי" משתפת ארד "הכנסת אורחים למשל היא אחד מחוקי המדבר החשובים בקרב הבדואים, הנוודים בני זמננו. בקרב הבדואים טקס האירוח מהווה מוטיב מרכזי, במסגרתו הם יושבים שעות ארוכות עם האורחים סביב המדורה. סגנון האירוח המדברי הוא זה שגרם לי לעצב את חלל חדרי האירוח באופן שבו הסלון נמצא לפני אזור השינה, מה שמעניק לאורחים את התחושה של אירוח לפני הכול. דרך נוספת להטמיע את רוח המדבר, הייתה יצירת אוהל חבלים מרהיב בלב הטרקלין המרכזי של המלון" היא מתארת "הנבטים עסקו במלאכת האריגה והחבלים מתכתבים עם המלאכה הזו ומצד שני מאפשרים אוהל שאינו אטום אלא מאפשר הצצה. באופן דומה עיצבתי סוכה מסנאדות בלב חדר האוכל. החללים הללו מאפשרים יצירת סביבה אינטימית יותר עבור האורחים וגם חיבור בין הכללי לפרטי ובין הנדודים במדבר לאלמנט המנוחה. ישנם גם אלמנטים שלא יכולנו לייצר באופן המקורי שלהם, לדוגמא ישיבה על הרצפה שנהוגה בחאן המדברי. כדי להתחבר בכל זאת לתחושה, בחרתי במקום כורסאות רגילות, לייצר המשכיות בין קירות הטיח לרצפה. עיצבתי נישות בנויות בתוך הקיר ובהן מושב מוגבה בטיח בכדי להותיר תחושה של ישיבה קרובה לאדמה, לקרקע. בנישות הוטמע קולומבריום מואר זכר לעולם העתיק."
ללון תחת אור הכוכבים
"חלק נכבד מעבודת העיצוב עסק בתכנון התאורה שתתאים לחאן המדברי. בין אם המדובר בגופי תאורה המעניקים חוויה של מבצר באמצעות שימוש בלפידים או עששיות, או בין אם מדובר בבחירה של גופי תאורה שהם יותר רכים, מקש, שיוצרים מעין מחסה. לאורך הקירות הפנימיים במלון העשויים מטיח, בחרתי לעצב את האלמנט של "קולמבריום" (שובך היונים בתקופות הקדומות יותר) האור שמפציע מתוך השבכים מעניק תאורה רכה למרחב ולקירות וגם זיקה ברורה לעולם העתיק."
"מוטיב מדברי נוסף שעיצבתי עבור חדרי האירוח הוא אלמנט הרקיע. במדבר, כאשר אתה לן תחת כיפת השמיים מתגלים לפנייך הכוכבים במלוא הדרם. בניסיון להעניק לכל אורח את החוויה הזו, התכנון העיצובי שלי היה להניח עבודת מקרמה אותנטית מצמר מעל כל מיטה. כאשר כשמדליקים את האור הוא מעניק אפקט הצללה מרהיב שמדמה את האוהל המדברי ובאמצעות תאורה רכה נוצרת דוגמת אור וצל שכביכול משרטטים קו מקשר בין כוכבי הלילה. את אותו קונספט עיצובי של נצנוץ הכוכבים המשכתי גם אל המרחב הציבורי המלון. המבנה של החאן עליו נבנה המלון, הוקם במקור עם צירים חיצוניים בהם יש מעברים, במטרה ליצור הצללה עם סנאדות. לקחתי את הרעיון המקורי הזה, והחלטתי שגם בעיצוב הפנים של המלון, הוא יבוא לידי ביטוי בהנמכת התקרה שתיווצר באמצעות הסנאדות, וגם כאן התאורה תדמה את הכוכבים המנצנצים." "אגב," מציינת ארד, "את עיצוב התאורה במלון תרגמה למציאות יועצת תאורה בשם רמה מנדלסון, דמות חשובה ומוערכת בתחום."
אותנטיות היא שם המשחק
"נעשה כאן ניסיון שלי להיות קשובה לסיפור, ולשמור על האותנטיות שלו, כדי להקים אותו לחיים" היא ממשיכה בתיאור העיצובי "לדוגמא שימוש בטיח מחול מקומי. עקבתי אחר מזג האוויר המדברי והבנתי מראש שבכל סופת חול שתתרחש כאן המבנה ייצבע בגוון החול, מסיבה זו העדפתי להשתמש בו מראש בצורה הרמונית ולהימנע מניגודיות בהמשך. רעיון נוסף הקשור ברוח המדבר הייתה ההחלטה העיצובית לדאוג לכך שכל הפינות במבנה יהיו מעוגלות, מכיוון שהרוח במדבר מפסלת הכול, לא יתכן שבמבנה מדברי יתקיימו פינות של תשעים מעלות. למעשה, ההתייחסות לאורחות המדבר באה לידי ביטוי כמעט בכל אלמנט," מתארת ארד, "כך למשל את חדר הרחצה בחרתי לעצב באמצעות שוקת המשמשת ככיור רחצה. בעבר הנבטים היו משקים באמצעות השוקת את בהמות המסע שלהם, ולכן השימוש במים מתקשר באופן טבעי לשוקת".
"הירידה הזו לפרטי פרטים גורמת לאנשים להיות משוכנעים שהעיצוב הוא אותנטי כי אין בו שום דבר מלאכותי" מסכמת ארד את עבודת העיצוב "בסוף הכול יחד מתחבר לכדי חוויה אמיתית, כל הפרטים המשכיים זה לזה, ונוצר עיצוב משכנע ואותנטי."
להתרגש כמו בלידה
"את התינוק שלי ילדתי לפני הזמן, בחודש יוני, תוך כדי שאנו לקראת סיום העבודה במלון קדמא" משתפת ארד בחוויה "חזרתי משדה בוקר והגעתי הישר לחדר הלידה ובערך חודש לאחר מכן כבר התחילו לעבוד שם באינטנסיביות על הפתיחה של המלון. אני לא שוכחת את הפעם הראשונה שהגעתי לראות את המלון לאחר הפתיחה, כשהכול כבר מסודר בקפדנות לכבוד האורחים הראשונים, הייתה התרגשות גדולה בחלל האוויר, הרגשתי כאילו משהו חדש נולד. הרגשתי סיפוק כשהתחילו להגיע השבחים בעיתונות והפרגון הגדול מצד האורחים שלא מפסיקים להעלות תמונות לאינסטגרם, חלקם אפילו טרחו להתקשר באופן אישי."
מלונות קונספט הם העתיד
בשנים הקרובות, ארד מתכננת להעמיק את העיסוק בעיצוב מלונות קונספט ולהמשיך להגשים חלומות עבור יזמים וחברות מלונאיות נוספים שחולמים להקים מלון קונספט ייחודי. "אני חושבת שבקרוב במיוחד, בעידן החדש של אחרי הקורונה, יותר ויותר אנשים יחפשו משהו שהוא מעבר למלון שגרתי עם תודעת שירות טובה. אנשים מחפשים חופשה שתעניק להם חוויה יוצאת דופן וזה המקום שלי ליצור."
מגזין סקירת מלונות
עיצוב מלונות הוא לא העיסוק היחיד של ארד, אשר משמשת גם כעורכת של מגזין בינלאומי לסקירת מלונות קונספט. המגזין מפרסם סקירה על מלונות בלתי שגרתיים שארד נופשת בהם ומצליחה להעביר בתיאוריה את החוויה החד פעמית שהמלונות הללו משרים. "יש שפע של מלונות ברחבי הגלובוס" היא מסכמת "אני באופן אישי, מחפשת את אלו שישאירו לי חותם בלב."
לאתר של רות ארד לחצו כאן