"מדג סי פרוט" מציגה בשורה קולינרית הישר מן הים ומובילה בתחום היבוא למסעדות
מתחשק לכם לטעום קוד שחור מאלסקה, תמנון או קיפוד ים? תכירו את"מדג סי פרוט" יבואנית המותגים הקולינריים הבינלאומיים של מאכלי הים
איפה הכל התחיל?
הכל התחיל כשרפי רוטשטיין, במקור שחקן בתיאטרון הקאמרי וכיום בסדרות טלוויזיה מוכרות כמו "סברי מרנן", החליט להצטרף אל חבר ילדות העונה לשם יובל גטניו ולפתח איתו עסק שהקים לשיווק פירות ים בוייטנאם.
יחד הם החליטו לחבור ולייבא את התחום לארץ ישראל, באמצעות חברה משותפת שהקימו בשם "מדג סי-פרוט". בזמנו, השניים היו בין הראשונים להביא את פירות הים לגבולות הארץ, ולמעשה פתחו את השוק הישראלי לעולם קולנרי חדש של מאכלי ים.
היבוא של פירות ים הוביל לפתיחתן של מסעדות שהגישו מנות המבוססות על המוצרים הללו לסועדים וחברת מדג סי פרוט הפכה להיות הספקית המרכזית של מסעדות המגישות קולינריה מן הים בטעם בינלאומי.
עם השנים העסק צמח, והשניים החלו לעבוד עם המפעלים והספקים הטובים ביותר בעולם, שבהדרגה אפשרו להם לייבא מגוון רחב מאוד של מוצרים לארץ, כמו סלמון, צדפות, קוד שחור מאלסקה, מוצרים לסושיות וגם ביצי הדגים טוביקו מטייוואן
החיך הישראלי נפתח
מטבעה, האוכלוסייה בישראל בתחילה הייתה חשדנית כלפי שוק פירות הים הזר שנפתח אליה, אך השווקים נפתחו לכך בהדרגה, שנות התשעים והעליה של המגזר הרוסי לישראל בהחלט קהל שהחיך שלו הורגל במאכלי ים ויצר לכך ביקוש, בהמשך קיבלו תמיכה גם מצד המגזר הערבי, אשר תרם רבות לכניסת המוצרים לסופר-מרקטים ומשם לסושיות ומסעדות אסייתיות
. "היום זה כבר מקובל," אומר רפי, אך אין ספק שהם היו החלוצים בתחום. לאורך השנים מדג סי פרוט חרטו על דגלם את הערך של עבודה עם סחורה איכותית ללא שום פשרות וייבאו לישראל מגוון רחב של מוצרים, שעם הזמן התיישבו והתאקלמו בארץ.
"אין ספק שזאת עבודה קשה," משתף רפי: "בהתחלה המדינה הגבילה את הייבוא ל-10 טון לשנה, עד שפתחו את התחום לשיווק חופשי, ואז לשמחתנו התשתית שלנו כבר הייתה מוכנה. השתדלנו לשמור על מצוינות לאורך השנים וכמובן על הטריות של הסחורה, ומכל מדינה הבאנו את מיטב המוצרים, מתמנונים ועד מוצרי בשר לובסטר, מוצרי פרימיום.
מעצמת פירות הים של ישראל
"מדג סי-פרוט"מייבאת ומשווקת דגים ובעיקר פירות ים מובחרים, כמו תמנונים, לובסטרים, קלמרי ושרימפס מכל הסוגים, לצד צדפות, סרטנים וגם דגים מיוחדים, ונראה שהשוק בישראל כבר לגמרי פתוח לעולם הזה. "כיום חברת 'מדג סי-פרוט' מקיפה את כל הארץ בשיווק פירות ים," מספר לנו רפי. "כאשר שף חדש פותח מסעדה, כנראה שימליצו לו באופן אוטומטי על מוצרים של 'מדג סי-פרוט' ופירות ים. לשמחתנו, הצלחנו לעשות את כל זה עד היום בלי שום פרסום, ועם הרבה עבודה קשה. הלקוחות והמסעדות הם השותפים שלנו לכל דבר, ויש לנו מחויבות אדירה אליהם.
התקופה האחרונה הייתה לא פשוטה, ולאט-לאט הגענו יחד עם המסעדות למצב של עזרה הדדית והסכמים משותפים, כי הענף נקלע למשבר. אנחנו מרגישים שנתנו וגם קיבלנו תמיכה, ובענף זוכרים לנו חסד על כך. הבעיה העיקרית הייתה הסחורות שהגיעו ללקוחות, בזמן שהעסקים לא יכלו לשלם עליהן. אנחנו החלטנו שבמקום ללחוץ על הלקוח נמתין וניצור יחד מתווה משותף, כמו תשלומים בכרטיסי אשראי ופריסות, שלא היו מקובלות בעבר. היה לנו רצון לעזור למסעדות מתוך אמונה שהם השותפים שלנו, ושיש לנו מחויבות אחד כלפי השני."
700 מסעדות מדן ועד אילת
היום אנחנו יכולים להיות גאים בכך שאנו עובדים עם הרשתות והמסעדות הכי טובות בארץ, מעכו ועד הגליל ואילת. אמנם מדובר במזון לא כשר לקהל הישראלי, אבל זה מאוד מורגש שיותר ויותר ישראלים ב-20 שנה האחרונות טסים ונחשפים לעולם פירות הים, כי זה חלק עיקרי מהמזון שמגישים במסעדות כמעט בכל מקום ואנחנו זכינו להיות הספקים של כמעט רוב המסעדות בישראל שמגישות מאכלי ים.
כיום יותר ויותר ישראלים נחשפים לזה, וכך עולה גם הביקוש. אני לא בא כדי לשכנע אף אחד לאכול אוכל לא כשר, איש-איש באמונתו יחיה. אבל העלייה הרוסית והמגזר הערבי בפני עצמם העלו את הצריכה של המוצרים הללו, וזה חלק ניכר מקהל הלקוחות שלנו וכיום מאכלי ים הם דבר נפוץ ולא לעשירים בלבד.
מתניעים מחדש
"בימים האחרונים קיבלנו עשרות הזמנות חדשות מצד מסעדות ועסקים שפתחו מחדש, אם לא יותר מזה. חלק מהעסקים היו סגורים במשך שנה שלמה, כי במוצרים כמו פירות ים חשוב מאוד לשמור על הטריות, לכן בעייתי לספק משלוחי טייק-אוואי ללקוח. עכשיו בהדרגה הכל נפתח מחדש, ואנחנו למזלנו מוכנים לשוב ולצמוח, יש חומרי גלם ויש ביקוש.
"לצערי" הוא משת"ף יש גם מסעדות שלא נפתחו מחדש, כי הן לא צלחו את משבר הקורונה בארץ. בענף שלנו כולם הבינו מהר מאוד שצריך לעבוד על תשלומים קצרי מועד מול הספקים, אחרת קל מאוד ליפול.
אנחנו בתקופת הקורונה שמנו דגש על החברה הכשרה שלנו, 'טבע ים', כשלקחנו מוצרים כשרים והרחבנו אותם. היה חשוב לנו יותר מהכל לשמור על האיכות, וכיום אנו מציעים פילה לוקוס, מנורווגיה ועד מסקוטלנד, לצד מוצרים כשרים אחרים ממגוון מקומות
"שוק המעדניות והרשתות התרחב מאוד בתקופת הקורונה, לכן הדגש היה שם. אנשים רצו חומר גלם איכותי, ואנחנו ידענו לספק זאת. בנוסף אנחנו משווקים כרגע את קיבוץ דן בקוויאר השחור קראט שלהם בארץ, שהוא יוקרתי יותר. מעבר לכך שהחברה עצמה מייצאת את המוצר לחו"ל, אנחנו החלטנו לעשות פריסה שלו גם בארץ, ואין ספק שהקהל הישראלי רוצה את המוצר הזה, צורך אותו וגם מתלהב."