המועצה הישראלית לצרכנות בשיתוף מינהל מחקר וכלכלה במשרד הכלכלה, מפרסמת דו"ח מעקב בהמשך למחקר שנערך במרץ 2014 (דוח ההגינות הראשון ברשתות המזון). מטרת המחקר הינה לעקוב אחר רמת ההגינות ברשתות המזון, כפי שהיא נתפסת בקרב הקונים של כל רשת ורשת. כמו כן, המחקר עוסק בבחינת השינוי שחל בהיבט זה ברשתות המזון מאז פרסום המחקר הראשון ועד היום- כיצד נהגו הרשתות באופן יחסי לפרסום הראשון: השתפרו או נסוגו?
מחקר זה נערך באמצעות סקר טלפוני בקרב 1,155 בגילאי 18 ומעלה, האחראים במשק הבית על ביצוע קניות המזון, ומבצעים את הקניות בחנויות הפיזיות (ולא באינטרנט). הצוות הגדיר 8 אירועים המבטאים מימדים של חוסר הגינות בענף חנויות המזון. בין השאר נמצא כי שיעור החשיפה של הצרכנים לאירועים לא הוגנים גדל בשנה האחרונה –השנה הגיע שיעור החשיפה לאירוע לא הוגן לכ-57% ואילו במרץ 2014 שיעור החשיפה עמד על כ- 47%.
תופעה זו היא רחבה ביותר והיא מקיפה כ-5 רשתות מתוך ה- 8 שנבדקו בשנה האחרונה, בה עלה שיעור הקונים אשר נחשפו לאירוע לא הוגן.
מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי הנסיגה ברמת ההגינות של רשתות המזון לעומת השנה שעברה על פי דיווחי הצרכנים, מזכירה כי המחיר לא צריך להיות המרכיב היחיד בשיקולי הקניה. מנכ"ל המועצה מוסיף כי חנות שלא מתייחסת לצרכן ביושר, מבלי לנסות להטעותו ומבלי לנצל את חולשותיו ומצוקתו, חייבת לקבל מענה הולם מצד הצרכן בכך שיבחר בחנויות ההוגנות ויעדיף אותן על-פנייה.
עוד אומר עו"ד פלג כי הדוח מוכיח את נחיצותה של התכנית "חינוך להגינות" הרב-גילאית (מכיתה ג' ועד כיתה י"א) שיצאה לדרך בשנת הלימודים החדשה בשיתוף עם משרד החינוך, לצורך הבטחת רמת הגינות טובה יותר לאנשי העסקים של המחר.