ב Play-It מצאו את הדרך לחבר באופן רגשי בין עובדים שאינם נפגשים בעולם המציאות ולהפוך אותם לקהילה
ברוכים הבאים לעולם של המחר. עולם שבו צוות העובדים שלכם מורכב מאנשים שונים מסביב לגלובוס, עולם שבו אנשי הצוות שלכם עובדים מהבית או ממתחמי עבודה בערים שונות. הסיכוי שהם יפגשו לאירוע חברתי עומד על אחת לשנה, אבל הפגישות המשותפות באמצעות האונליין הן כמעט יום יומיות. במציאות שכזו שהפכה היום לכל כך נפוצה נשארה רק שאלה אחת, איך דואגים לגבש את הצוות המוצלח שלכם באופן שוטף?
גיבוש צוותים בעולם וירטואלי
Play-it הוא סטארט אפ בינלאומי שנוצר כדי לענות על צורך של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי צוותים. הוא נולד בדיוק כשעולם העבודה השתנה לחלוטין בתקופת הקורונה. מי שעומד מאחורי הסטארט אפ הם הבעלים של חברת Niklas, בעלי וותק וניסיון רב שנים בתחום אירועי חברה ומתנות לעובדים. השיחות היום יומיות והפניות שקיבלו ממנהלות משאבי האנוש גרמו להם להבין שעולם העבודה כבר לא יחזור לעצמו ושישנו צורך בפורמט חדש לגיבוש העובדים ויצירת מחוברות למקום העבודה.
את הריאיון אנחנו מקיימים עם רועי ניקלאס מנכ"ל החברה, בזמן שהוא עובד בחלל עבודה ביוון תוך כדי שהוא מנהל צוותים בישראל, באירופה ובארצות הברית.
איך הכול התחיל?
"אנחנו חברה שעוסקת כבר שנים בתחום אירועי חברה ומתנות לעובדים. פתאום בקורונה התחילו להגיע אלינו הרבה פניות עם בקשה לייצר אירועי חברה אונליין לגיבוש הצוותים. בהתחלה העמדנו לרשות החברות אירועי תוכן חד פעמיים של חצי שעה באמצעות משחקים וריטואלים או תחרות בין עובדים ובין צוותים" מתאר רועי "אחר כך הגיעה חברת פייסבוק ואתגרה אותנו, הם שמעו עלינו המלצות אבל רצו משהו בסטנדרט קצת יותר גבוה וקצת יותר מתוחכם. זה אתגר אותנו למצוא מפתח אתרים ומעצבת UX ולפתח את היכולת לחבר בין העובדים ברמה יותר גבוהה. הם יצאו מרוצים ואנחנו מצאנו את עצמנו עם עוד ועוד לקוחות בתחום, פתאום הבנו שעלינו על צורך שקיים בשוק."
"לפייסבוק לדוגמה פיתחנו משחק שמבוסס על מדינות שבהם לחברה יש סניפים, משחקים עם אלמנטים, מפות, סרטונים, חידות ובסוף יש קוד שצריך לעבור משלב לשלב מבוסס על שיתוף פעולה בתוך הצוות. אבל מאז כבר פיתחנו את המוצר לרמה הרבה יותר גבוהה. מהר מאד הבנו שאנחנו עונים על פער ועל צורך חיוני בכל חברה והוא לייצר קהילה וחיבור בין עובדים בפן החברתי".
"אבל פייסבוק היא רק דוגמה לחברה שעלתה על הצורך, בהרבה חברות גדולות בארץ וגם בעולם עובד יכול להסתובב שבועות במסדרונות בלי להכיר אף אחד, אחרי הקורונה אגב זה רק החריף. מתכנתת יכולה לעבוד מאנגליה ולהצטרף לפגישה היומית בזום בלי להכיר אף אחד. גם אין לה שום דבר משותף עם שאר העובדים, אין לה מושג על איך להתחיל סמול טוק, כי אפילו מזג האוויר שונה ממקום למקום".
להפוך את העובדים מצוות מנותק לקהילה מחוברת
"המחקרים מראים שתוך כמה שנים 70% מהאנשים יעבדו מרחוק ולכן זה הופך להיות חיוני לדעת לחבר בינהם בפן החברתי". מדגיש רועי
"החברות היום נמצאות במלחמה על ליבם של עובדים מוצלחים, זירת התחרות הפכה להיות בינלאומית, עובדים מישראל מחוזרים על ידי חברות מחו"ל ויש צורך להעניק לעובד גורמים נוספים שמחזקים את הקשר הרגשי שלו לחזון של החברה ושל הצוות שלו. אנחנו יודעים שתמריצים כספיים הם כבר לא מה שמשאיר עובדים בחברה, יש צורך ביותר מכך. יש גורמים כמו הערכה, קידום, חיזוק הקשרים החברתיים ובעיקר פיתוח של קהילת עובדים שגורמים לכל אחד בחברה לרצות לקום בבוקר ולעבוד למען המטרה המשותפת"
"חשוב להדגיש, שבעתיד הלא רחוק, הערך של קהילה יהיה הגורם הכי משמעותי שבגללו עובד יבחר להישאר בחברה, כי בסופו של דבר, אנשים מחפשים חברים במקום העבודה. בדיוק כמו שאנשים בוחרים להקים בית במקום שבו הם מוצאים קהילה. אתה בן אדם לפני שאתה עובד חברה, וכמו שאדם בוחר לגור איפה שיש לו קהילה שהוא אוהב ולאו דווקא איפה שהכי משתלם כלכלית, כך גם עובדים בוחרים להישאר בחברה שיש בה קהילה וחברים ולאו דווקא בחברה שמשלמת יותר".
"אני מאמין שהצורך בפתרונות ליצירת קהילה עסקית בתוך הצוות רק יגבר עם הזמן. כי תנאים, משכורות וימי חופש הם כבר לא דבר מיוחד בעידן שלנו, יש אותם בכל חברת הייטק. לכן החברות שישכילו לשים דגש על הפן החברתי ולייצר קהילה הן החברות שיצליחו. אגב, כיום יש אנשים בחברות שזה התפקיד שלהם "מנהלי קהילות Community Manager"
מה בעצם מעניקה הפלטפורמה שאתם מציעים לעובדי החברה?
"הפלטפורמה מאפשרת יצירת חיבור בין הצוותים של החברה ובין העובדים באופן קבוע ומתמשך. זה קצת דומה לזירת הגיימינג שבה אתה משחק עם אנשים זרים שהופכים עם הזמן להיות חברים כי אתה נחשף אליהם דרך המשחק המשותף."
"לצורך העניין ניתן לקיים מפגשי אחד על אחד בין עובדים בחברה עם נושאי שיחה משותפים לאותו זוג, בזמן המפגש המשותף לא מדברים על עבודה, אלא על החיים. המערכת מקפיצה אוטומטית חמישה נושאים שונים שאפשר לדבר עליהם במשך 10 דקות והמערכת היא זו שגם קובעת רנדומלית עם מי תפגשו".
"יצרנו הרבה דרכים לחבר בין העובדים, בין אם זה באמצעות שיחות קלילות של עשר דקות, בין אם זה בפעילות מורכבת יותר של תחרות בין הצוותים ומשימות, ובין אם זה בפעילות מתמשכת של מספר שבועות עד לגמר"
רשת חברתית פנימית של מקום העבודה
"בחזון שלנו מדובר ברשת חברתית פנימית בין העובדים במקום העבודה. פלטפורמה שתוכל לחבר בין עובדים על סמך תחומי העניין המשותפים שלהם, לדוגמה אם אתה אוהב כדורגל ואת משחקי המונדיאל ואתה גר בברזיל, המערכת תדע לחבר אותך באופן אוטומטי לצפייה משותפת במשחק עם שאר העובדים ברחבי העולם שצופים ברגע זה במונדיאל. היום מה שיש לנו זה לא מה שיהיה בעוד שנה, כי מדובר בפיתוח דינאמי שמשתנה בהתאם לדרישות השוק. "
מוצר בטיימינג מושלם
"אנחנו מדברים היום עם הרבה מנהלותHR , והן אומרות לנו זה הטיימינג המושלם למוצר הזה. כי יש המון תחרות בשוק על אירועים וריטואליים לעובדים כמו חדר בריחה וירטואלי, אבל תמיד מדובר בפתרון נקודתי של חצי שעה ואנחנו יצרנו בידול כי אנחנו חושבים על פתרון ארוך טווח".
"מנהל או מנהלת משאבי האנוש צריכה בכל פעם לחפש משהו אחר שאין לו המשכיות. בניגוד למה שקיים בשוק, החדשנות שלנו היא גם שאנחנו עושים משהו אוטומטי שחוזר על עצמו קורה בכל שבוע מחדש ויש פגישות אוטומטיות שקורות. בניגוד לאירועי חברה וירטואליים שסוגרים לך פינה חד פעמית של שלוש שעות . Play- it זו פלטפורמה שכדי להשתמש בה החברה משלמת מראש על כל עובד וראש הצוות מנהל את הפעילות ישירות מול העובדים".
מסטארט אפ ישראלי לשוק הבינלאומי
"בתקופת הקורונה התחלנו לעבוד על הפיתוח עם חברות ישראליות בינלאומיות, אבל היום בישראל כולם חזרו למשרד. השינוי הזה עודד אותנו למצוא את קהל היעד האמיתי שלנו שהוא חברות בארצות הברית וחברות בינלאומיות. בהרבה חברות בשוק הבינלאומי העובדים לא מתכוונים לחזור למשרדים, צוותים לא רוצים יותר לעבוד במשרדים, אנשים מעדיפים לעבוד מרחוק" .
"בנוסף, יש לנו את קהל החברות הבינלאומיות. שבהן יש עובדים שיכולים לעבוד במקומות מרוחקים במקביל. לדוגמה מתכנת מסינגפור, מנהלת צוות מאיטליה, מפתחת ישראלית, מנכ"ל אמריקאי. היום החברות שלנו הן חברות גלובליות או גדולות מקומיות לדוגמה צ'ק פוינט שיש בה 3000 עובדים וכדומה".
"סגנון החברות שאנחנו עובדים אתם יכול להתחיל מחברות קטנות שיש להם ארבעה או חמישה סניפים בכל העולם, או חברות גדולות בינלאומיות שיש להן סניפים רבים לפעמים באותה מדינה עצמה."
איך זה עובד בפועל?
"כל עובד מקבל הודעה מראש הצוות שלו, פגישה שנקבעה לו ביומן, נפגשים ביום שנקבע ומתקיימת פגישה אונליין, עד כאן זה משהו רגיל שקורה בכל מקום עבודה. אלא שבמקום לדבר ישר על עבודה, מנהל הצוות יכול להגיד, היום אנחנו נתחיל הפעם את המפגש בלעשות משהו שונה. הוא פותח את המערכת ומציג לפני העובדים משחק מאתגר מחשבתית או משחק חברה כדי לשבור את הקרח, מה שנקרא Ice breaker" " הוא מציג שאלה מנחה כמו "ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים עלייך" ומתחילה להתפתח שיחה".
"המערכת יודעת לקבוע פגישות אחד על אחד באופן אוטומטי של עשר דקות. דמייני לעצמך חברה של 100 עובדים שלא מכירים בכלל אחד את השני ופתאום פעם בשבוע יש להם פגישה רנדומאלית עם אנשים אקראיים. אז אתה משתתף בתור עובד ופתאום יש לך שם נושאים שונים לבחירה: קעקועים, ריאל מדריד , בריכה, אופנה. אתה לא חייב להשתמש בנושאים, אבל אתה כן צריך לדבר עם בן אדם שאתה לא מכיר ואולי יהיה לך לרגע התחלה של חבר. כשתעלה שוב לשיחת הזום בפעם הבאה בנושאים מקצועיים תרגיש פתאום יותר מחובר, פתאום יש לך חבר בצוות שאתה יודע עליו משהו, גם אם הוא לא חבר שלך בחיים".
"החיבור הוא גאוני כי עובד הכי זוטר יכול למצוא את עצמו מנהל תחומי עניין משותפים עם המנכ"לית, משהו שבעולם הפיזי לא היה יכול להתרחש".
"עובדת מסוימת לדוגמה השתתפה ביום חמישי בשיחה עם מנהל הצוות דרך המערכת וביום ראשון השתתפה באתגר חודשי של תחרות בין כל העובדים עם פרסים שהתחרתה בו ואז כשהיא פוגשת במסדרון בארוחת צהריים מישהו שהתחרתה איתו באופן אישי, יש להם פתאום נושא שיחה משותף להתחיל לדבר עליו ".
"בנוסף לפעילויות הכנסנו בתוך המערכת פודקסטים והרצאות של תחומי עניין שונים מהעולם כמו ספורט, מניות, אלון מאסק, עיצוב הבית, אנחנו כל פעם מעדכנים "
להעצים את מנהלי הצוותים
"בסופו של התהליך הוא גם תלוי במנהלי הצוותים, כל אחד מהם יכול להשתמש בזירה של play- it לפעילות בהיבטים שונים. אנחנו מעניקים למנהל הצוות את ההזדמנות אחת לשבוע לייצר תוכן ומחוברות עובדים באמצעות הפלטפורמה פעילות שלוקחת בין עשר דקות לרבע שעה. האינטרס של המנהל הוא שהצוות שלו יהיה מחובר, שירגישו חברים אחד של השני אבל גם שיראו בו כמנהיג . באמצעות הפעילות שמישהו צריך להוביל אותה, אנחנו עוזרים למנהל הצוות להפוך מבוס למנהיג. Impower the team leadr – זו המטרה".
מה החזון העתידי שלכם?
"הייתי מתאר את זה כשילוב של נטפליקס ופייסבוק. מערכת של בינה מלאכותית שיודעת לשדך לך תכנים רלוונטיים על סמך זה שהיא למדה אותך. הבינה המלאכותית תדע לשדך לך כל פעם שאתה נכנס את האדם הנכון מהחברה לפי תחומי העניין שלך. אם לדוגמה אתה מתעניין בהורות בעידן החדש ויש הרצאה מעניינת, יכול להיות שיהיה עובד בקצה השני של העולם שיצטרף אלייך להרצאה ואחר כך תוכלו לדבר על זה, בהווה אנחנו עדיין מפצחים כל הזמן את הפתרון שהכי טוב עבור המציאות החדשה של עבודה בעידן שלנו".
"בימים אלו אנחנו מפתחים בתוכנה פונקציה של אווטר. שבמקום להשתמש בזמן הפגישות בשמות של העובדים, הם יוכלו להעזר באווטר אנונימי ואז יכול להיות מצב שאתה והמנכ"לית העובד הכי זוטר משחקים יחד שחמט, והעובד אפילו לא יודע שהוא משחק עם המנכ"ל ורק בסוף מתגלה לו השם האמיתי של השחקן"
"בסוף כן חשוב להבין שאנחנו לא רוצים להתאהב בפתרון אלא בבעיה. אנחנו סטארט אפ שמחפש את הפתרון הכי טוב לייצר חיבורים בין העובדים ברמה הגלובלית. אנחנו שירות דנאמי שמתעדכן כל הזמן בהתאם לטכנולוגיה בשוק. אנחנו מעדכנים ומפתחתים את Play- it בהתאם לצורך של הלקוח. יש לנו היום לקוחות שמשלמים ובהתאם אליהם אנחנו מבינים את השוק".
לקביעת הדגמה >>לחץ כאן