בראשל"צ, רעננה ותל אביב החלו להנהיג מחירון מפוקח של מספר מוצרי מזון ומשקה באולמות הספורט שבתחומן
עיריות ראשל"צ, רעננה ותל אביב החלו לאחרונה להנהיג מחירון מפוקח של מספר מוצרי מזון ומשקה באולמות הספורט שבתחומן. המחירון המפוקח החדש כולל בקבוק מים מינרליים קטן, קרטיב, קפה הפוך, כריך ועוד.
כידוע, במסגרת המאבק ביוקר המחיה, נאבקה המועצה לצרכנות בשנים האחרונה לשנות את המכרזים הציבוריים/ ממשלתיים, כך שתהיה העדפה לזכיין שיציע מחיר נמוך לצרכן. המצב כיום הוא ש"קהל שבוי" באצטדיונים, באולמות ספורט עירוניים ובהיכלי ספורט, נאלץ לקנות מוצרי מזון ומשקאות כגון קפה, מים, כריך, נקניקיה ועוד במחירים מופקעים, מהזכיינים המפעילים נקודות מכירה במקומות אלה. כך המקרה גם במחירי הכניסה לחופי הרחצה, והמחיר בהם של קרטיב, בקבוק מים וכריך; במחירי הקפה הגבוהים בדוכני הקפה והמאפה המוצבים מכוח מכרז בתחנות הרכבת, ומחירי המזון והחניה הגבוהים בעשרת בתי החולים הגדולים בישראל.
מתחקיר שערכה המועצה בצוותא עם ארגוני האוהדים, עולה כי לעיתים המחירים הנגבים באולם או באצטדיון עבור מוצרי מזון ומשקה מסוימים הוא גבוה מאוד ובילוי ספורטיבי של משפחה עלול להסתכם במאות שקלים. יצירה מכך, פעמים רבות אוהדים נדרשו לזרוק בקבוקי מים בכניסה לאולם ספורט, רק כדי לקנות אותו במחיר מופקע, לאחר מספר דקות.
בתגובה כלך יזמה המועצה לצרכנות שתי הצעות חוק. הצעה אחת אותה הוביל ח"כ יצחק וקנין בנושא מכרזים ציבוריים, והצעה שמובילה ח"כ מיכל רוזין, שעניינה הנהגת מחירים מפוקחים במצב של לקוחות שבויים.
כמו כן, המועצה לצרכנות פנתה לחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, בבקשה להנהיג חובה להכללת שיקולים צרכניים במכרזים הציבוריים.
הפניה נעשתה בעקבות בירור שערכה המועצה בנושא, עולה כי במכרזים שעורכים גופים ממשלתיים/ציבוריים/עירוניים, אשר להם כפופים אותם מזנונים, הזוכה נבחר על סמך קריטריונים שמטרתם למקסם את הרווחים של אותם גופים, ואין תחרות או פיקוח על מחיר המוצר או השירות שניתן לצרכן. במצב עניינים כזה הצרכן צפוי להינזק ולשלם מחירים גבוהים ולא סבירים בגין המוצרים או השירותים המסופקים במסגרת המכרז, בשל היעדר תנאי תחרות.