הכשרה נכונה לנהגים מקצועיים יכולה לחסוך לחברה המעסיקה אותם אלפי שקלים בשנה על הוצאות מיותרות. עמרם לימון מדריך לנהיגה נכונה כבר ארבעה עשורים, מלמד אלפי נהגים להימנע מתאונות, תקלות ברכב וכאבי גוף מיותרים, ראיון עם טיפים חשובים לכל מעסיק שיכולים לסייע בחסכון משמעותי
מי שמעסיק נהגים באופן מקצועי, כגון ציי רכב, שליחויות או בענף ההובלה מכיר את ההוצאות היקרות הכרוכות בכך. בכל חודש החברה מוציאה עשרות אלפי שקלים על תאונות, נזקי גוף, תקלות בלתי צפויות שדורשות שעות מוסך מיותרות, שחיקה של הרכבים ותפעול מיותר. בחישוב שנתי מדובר בהרבה מאד כסף.
עמרם לימון, מדריך לנהיגה נכונה, רואה בעבודתו שליחות של ממש. הידיעה שבארבעת העשורים בהם הוא מדריך לנהיגה נכונה ייתכן והצליח למנוע תאונות מיותרות ואולי אפילו אובדן חיים מעניקה לו סיפוק רב.
"לאורך השנים הדרכתי הרבה ארגונים מעניינים" משתף עמרם "בין היתר יחידות מיוחדות של הצבא, גופים בחוץ לארץ, קציני בטיחות ועוד אבל תחום ההתמחות המרכזי שלי הוא הכשרת נהגים מקצועיים: רכב כבד, רכב מסחרי או רכב ציבורי לסוגיו."
מה כבר אפשר ללמד, מי שנהיגה היא המקצוע שלו?
"הרבה פעמים אני נתקל בשאלה הזו מול נהגים שאומרים לי אני כבר עשרים שנה על הכביש מה תוכל ללמד אותי?" התפיסה של הנהג הישראלי הממוצע היא שהוא מכיר את כללי הנהיגה ברכב ושאין מה לחדש לו וזה אכן אתגר אמתי. אבל לשמחתי התפיסה הזו משתנה אחרי שמקבלים הרצאה או הדרכה" אומר עמרם. "כך למשל לפני שנה הגעתי לחברה שיש בה כ-200 משאיות והעברתי הדרכת חובה מטעם המשרד להגנת הסביבה שעניינה נהיגה ירוקה, הם היו מופתעים שחידשתי להם דברים שלא הכירו בתחום בכך שחשפתי אותם לגורמים לזיהום אוויר במשאית שהם לא הכירו קודם לכן, וגם לידיעה שהקטנת זיהום האוויר חוסכת הרבה".
"כשאני יושב עם נהג אני מלמד אותו הרבה פעמים דברים פשוטים אבל קריטיים" הוא מסביר "הנושאים השונים כוללים בין היתר תחומים כגון קריאת הכביש, הבנה תעבורתית, כיון מראה להגדלת שדה הראייה, ישיבה נכונה למניעת שחיקה גופנית, תחום מערכות הבלימה, בדיקות לפני תנועה למניעת תקלות בלתי צפויות, שדה ראייה ועוד."
בטיחות שווה כסף – המדריך של עמרם לימון לחסכון באמצעות נהיגה נכונה
כיוון מראות, חוסך תאונות. "זהו נושא אקוטי משום שרוב תאונות הדרכים נגרמות בשל שדה ראייה מוגבל שמוביל לסטייה מנתיב ופגיעה ברכב אחר. לדעת לדוגמה שרוב הנהגים מסתכלים לעיתים קרובות בטווח הראייה הקרוב מאוד לרכב, מה שלא פעם מביא למצבים של כמעט תאונות. אני מזכיר להם להסתכל כמה שיותר רחוק כדי שלא יהיו מופתעים משום דבר בדרך. הדבר הפשוט הזה יכול למנוע תאונות קשות שנגרמות לא פעם."
כיון הכיסא, חוסך כאבים. "ארגונומיה היא תחום נוסף שאני שם עליו דגש, הרבה נהגים פשוט לא יושבים נכון. זה שנוח לך לא אומר שבהכרח יש לך ישיבה נכונה, אלא שאתה פשוט רגיל לזה. מושב שמכוון לא נכון עלול לגרום לכאבי צוואר, גב ורגליים קשים ביותר ואפשר לחסוך את הפרישה המקודמת או את הפיצויים".
בלימה נכונה, חוסכת שחיקה. "נושא שאני תמיד מביא אותו הוא תחום הבלימה הנכונה, זו שמאפשרת לרכב פחות שחיקה ויותר עמידות. למשאיות רבות לדוגמה ישנם מערכות הידראוליות המסייעות לבלום את כלי הרכב, אבל לעיתים קרובות אני שם לב שהנהגים לא קיבלו עליה הדרכה ולכן לא יודעים להפעיל אותה."
בדיקות לפני הנסיעה, מונעות תקלות. "אפשר להתפלא, אבל מחקרים מראים ש 95% מהנהגים לא עושים את הבדיקות, כי בעל הבית לא מקפיד. המשמעות היא תקלות רבות שנובעות כתוצאה מחוסר בדיקה בזמן הנכון של נוזלים, לחץ אוויר ועוד".
פחות סטרס, פחות נזקים. "כשעובדים נכון חוסכים גם המון נזקים מנהגים שעובדים בטרפת. נהיגה בנחת מונעת נזקים, תאונות. בזמן לחץ הנהג לא מספיק לבדוק את מיכל השמן ואז נשרף מנוע. או נהג שמפוצץ צמיג, צמיג חדש עולה 2500 ₪, כל זה נובע לרוב רק בגלל נהיגה מתוך סטרס על הכביש".
הגיע הזמן למהפכה בתחום נהגי המשאיות
"כיום נהגי משאיות מחויבים לעבוד 12 שעות, אולם בפועל שיטת הפרמיות הנהוגה בענף גורמת להם לעבוד הרבה מעבר לכך. בגלל שמשכורת הבסיס שלהם היא מאוד נמוכה, נהגים רבים נאלצים לעבוד כמעט תמיד מעבר לזמן הנדרש אם הם רוצים להתפרנס בכבוד". משתף עמרם "השיטה הזו של שעות רבות מידי על הכביש מסכנת את חייהם של נהגי המשאיות ומגדילה את מעורבותם בתאונות דרכים."
"בעלי חברות ההובלה והרכבים לא מבינים שדווקא אם הם היו נותנים לנהגים שלהם לנהוג פחות שעות עבודה, הדבר היה מביא לפחות תאונות דרכים. הדבר תורם לא רק לשיפור בטיחות הנהיגה של נהגי המשאיות אלא גם חוסך כסף לחברות ההובלה".
"אם יהיו פחות נקודות חלוקה לדוגמה שהנהג צריך להספיק במהלך היום, ניתן גם לחסוך בדלק. כי נהג שלא יצטרך לעבור מהירות מסוימת או סיבובי מנוע לדקה, רק החיסכון בדלק שיגרם מכך הוא כבר אלפי שקלים בחודש."
"חברות ההייטק הבינו מזמן, שככל שאתה מעניק שעות עבודה הגיוניות לעובד, התפוקה שלו רק משתפרת, זה משהו שאני מקווה שילמדו אותו גם בענף ההובלה."
לנהוג נכון זה עניין של ניסיון
שוק ההדרכות לנהגים מקצועיים נמצא כיום בתחרות, אולם הוא לעיתים קרובות רמת ההדרכה נעשתה נמוכה והמחירים בהתאם. קציני בטיחות שהגיעו מהצבא לאחר שנתיים שלוש ניסיון מציעים הדרכות לחברות במחירים נמוכים. אולם נדמה שבתחום הזה מי שמגיע עם ניסיון רב כמו של עמרם לימון, אפשר לומר כמעט אנציקלופדיה מהלכת לתורת הנהיגה, יכול להעניק מניסיונו רבות לעובדי החברה.
למרות הזמן שעובר עמרם מעיד על עצמו שהוא רואה במקצוע שלו שליחות "אני קם כל בוקר להדרכה בשמחה, זו שליחות חשובה בעיני למנוע מאלפי נהגים כאבים פיזיים, חסכון במשאבים ובעיקר תאונות שעלולות לעלות בחיי אדם."
שורה תחתונה: ההדרכות של עמרם לימון משתלמות לא רק משום שהן משפרות את נושא הבטיחות החשוב לכשעצמו, אלא גם מפני שהן מונעות נזקים כלכליים מיותרים לכלי הרכב