המכון הבינלאומי ללימודי מנהיגות במודל הסקיפר שולח את המנכ"לים הישראלים אל לב הים כדי ללמוד איך לנהל צוות ואיך להסתגל לעולם של המחר.
אייל בר-אור, היה בעיצומו של קורס מדריכי שייט בלב ים. היאכטה גמעה את הגלים בשקיקה והתקדמה אל עבר השקיעה המרהיבה. כוס בירה צוננת הייתה בידו, לצדו היו חברים לקורס מביטים בשלווה על הנוף התכול האינוספי. אבל אז בתוך שניות ספורות, הרוח שינתה את כיוונה, הגלים גאו, מפרש הסירה נמתח בפראות. השינוי הגיע והיה צריך לנהל אותו. או בקיצור, לגלות מנהיגות בלב ים.
פתאום הבריק בראשו הרעיון, הרי הים הוא זירת התרחשות קסומה אך בלתי צפויה. אל מול הגלים המתנפצים והרוח המשתנה נדרש בכל עת לגלות יכולת ניהול, שליטה, עבודת צוות, תקשורת יעילה ותגובה בזמן אמת לשינוי. כל אלו הם הרי היסודות ללימודי מנהיגות, אלא שבלב הים ניתן ללמוד באופן מעשי ולא רק תיאורטי.
מהטמה גנדי על היאכטה
מסטיב ג'ובס ועד מהטמה גנדי, מרובין שארמה ועד טוני רובינס. מנהיגות היא מילה מבוקשת, בכל חודש מחפשים את המילהLeadership קרוב לחצי מיליון בני אדם ברחבי העולם. מנהיגות בעולם החדש הפכה למילת חובה לכל מנהל או אדם שרוצה להתקדם בחיים. אבל איך באמת לומדים מנהיגות?
האם באמת ניתן ללמוד מנהיגות בלי לחוות אותה לעומק או בשטח?
המחשבה הזו גרמה לאייל בר-אור להפוך את התובנה למציאות ולהקים את "המכון הבינלאומי ללימודי מנהיגות במודל הסקיפר ובאנגלית "Tiller Institute" כשאת הלימוד מובילים לצד בר-אור גם תא”ל (מיל’) שלמה (מומו) כהן, מי שהיה ראש מספן כח אדם בחיל הים ומרצים נוספים ביניהם תא"ל (מיל') צביקה חימוביץ' לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית בצה"ל.
המנהיגים של המחר
המכון הבינלאומי ללימודי מנהיגות במודל הסקיפר מציע שילוב בין לימודי תיאוריה על מנהיגות ושייט, לבין תרגול מעשי במרינה בישראל ושבוע מעשי על ספינות קטמרן באיים האיונים, שם אגב יש לבר-אור מרכז לימוד בבית שרכש הנושק לים באי יפיפה. האימון המעשי ביוון נמשך שבוע ומשלבים ביזנס ופלז'ר, אימון בבקרים לצד ארוחות ערב משותפות בטברנות המתקיימות בכל ערב באי אחר. הבונוס, מי שרוצה יכול לגשת גם למבחן סקיפר .
תורת המנהיגות מלווה את אייל בר-אור כבר שנים רבות עוד מתקופת לימודיו בבית הספר לקצונה של צה"ל, הוא ביצע תפקידים רבים בצה"ל בהם בין היתר סגן ראש מנהלת במפא"ת, ראש ענף הנדסה בתחום המלט"ים, וכן שירת כנספח ההגנה מטילים של ישראל בארצות הברית, בתקופה בה נחתמו בין היתר הסכמי כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ 3. כיום הוא משמש כבעלים של שתי חברות הייטק מצליחות ולאורך כל הדרך הוא למד ויישם את הדרכים להנהיג אחרים בדרך לביצוע המשימה.
"אני זוכר עוד כשהייתי בקורס קצינים של חייל האוויר, אמרתי לעצמי ש "מודל המנהיגות הצבאית" הוא מצוין, אבל תהיתי האם יש דרך אחרת ללמד מנהיגות" מתאר בר-אור. "גם אחרי שפרשתי מהצבא, והתחלתי לנהל ולפתח חברת תוכנה וחברה לייעוץ הנדסי, כל הזמן ישב לי במוח שצריך למצוא דרך אחרת, חוויתית יותר ללמד מנהלים ועובדים מנהיגות, דרך שהיא פחות תיאורטית"
"רק כשסיימתי קורס מדרכי שייט ירד לי האסימון, שכל מה שאני רוצה ללמד במנהיגות, נכון ללמד על יאכטת מפרש. הרי מה היופי בים, שהכול קורה בו בזמן אמת. נתתי הנחייה, צריך לוודא ביצוע, אם מישהו לא הבין את ההוראה, אחד לא שחרר, אחד לא משך , מיד יש בלאגן גדול, הסירה מתבדרת ברוח ואז צריך לעצור את הכול, לתחקר ולהפיק לקחים. הים נותן פידבק מיידי בזמן אמת"
מהצבא אל לב הים
אל המכון ללימודי מנהיגות במודל הסקיפר חברו יחד כאמור שני מנהיגים צבאיים עתירי ניסיון וידע בהדרכה ובשירות המדינה. הראשון שבהם כאמור הוא סא"ל בר-אור, אליו חברו תא"ל (מיל') שלמה כהן, מומו. הויקפידיה של שלמה כהן מתארת שלל תפקידי ניהול מרשימים בחייל הים בין היתר מפקד בה"ד חיל הים, נספח ימי בוושינגטון וכיום יועץ ביטחוני בכיר בתעשיות הביטחוניות בישראל, בין היתר זכה ב 5 פרסים מרפאל על פעילות שיווק יוצאת דופן בעולם.
למי מתאים ללמוד מנהיגות במודל הסקיפר?
"לכל אדם שחשוב לו להתקדם בעולם המקצועי ויש לו כמובן אהבה לים. נשים כגברים. לא משנה הגיל או המגדר אלא הרצון להתקדם בתחום המנהיגות", מסביר בר-אור ". פונים אלינו חברות שרוצות לאמן את העובדים לעבודת צוות מלוכדת יותר, אנשים צעירים לפני צבא שחשוב להם להגיע לדרג פיקודי בהמשך הדרך, אנשים פרטיים בתחילת הקריירה שרוצים להתקדם בעבודה לתפקיד ניהולי וכמובן אנשים לפני פרישה שרוצים להתכונן לקריירה החדשה".
"על הסירה יש מקום לשמונה אנשים ושני מדריכים, ובלב הים כולם לבושים באותה החולצה. פתאום זה פחות משנה אם אתה מנכ"ל של חברה שמגלגלת מיליונים ואלפי עובדים או אם אתה סטודנט. בלב ים האגו מתקלף ואיתו התארים, המיליונים ומה שחשוב הוא עבודת הצוות והנהגתו"
לאנשים עסוקים יש בכלל זמן לעזוב את הכול בשביל סדנה?
"הלימוד נפרש על פני שלושה חודשים, בחלק התיאורטי המפגשים הם שלוש שעות בלבד, ובחלק המעשי ביוון אנחנו מדברים על שבוע בלבד. כך שכל אדם שבאמת רוצה, יכול לקחת חופשה בת שבוע שבעצם נועדה לקדם אותו בעולם העסקי".
"במהלך הקורס אף אחד לא צריך להתנתק לגמרי, למרות שהים מאפשר ניתוק חיובי, יש לנו ראוטר על הסירה שמאפשר חיבור לאינטרנט או ניידים. הסירה עצמה מאד מפנקת, לא באנו לתת תנאי שדה לאנשים, יש גם ככה במהלך הקורס עומס נפשי ולפעמים פיזי, אז לפחות שהתנאים יהיו מפנקים."
"מצד שני, אני חושב שזה חשוב להשקיע את הזמן הזה, , היום לאנשים יש שכבות של עור, בשביל להצליח לחדור אותן ולהגיע לגיבוש ומנהיגות אמיתיים נדרש גם זמן ושינוי אווירה מהותי שאותם אנחנו הקורס מאפשר"
זה לא מלחיץ מידי?
"אנחנו משתדלים לא לייצר מצבים מלחיצים, בהתחלה הכול מתרחש בהדרגה. עבור אנשים רבים עצם זה שהם עזבו את הרציף ונמצאים על סירה מתנדנדת ולא מחוברת זה כבר מכניס אותם לחוסר שליטה שהם לא רגילים בו, אזור אי ודאות שמעלה את רמות החרדה" הוא מסביר "אנחנו לא רוצים אותם ברמת חרדה גבוהה, לכן הכול מתקיים לאט וברוח טובה"
"אחד הדברים היפים במפרשית הוא שלא צריך לעשות שום דבר מהר, הכול לאט, כשאני רואה סירה מולי בלב ים יש לי זמן לחשוב, למי יש זכות קדימה, איך אוכל להיערך, הכול מתקיים לאט וברוגע"
באיזה אופן מתקיימים הלימודים התיאורטיים?
"יש סילבוס מאד מפורט שנמצא אצלנו באתר. אבל אתייחס לשאלה באיזה אופן לומדים. באופן אישי עברתי הרבה קורסים בחיים, שרובם היו במטרה לדחוס אלי חומר כמה שיותר מהר, כדי שאדע אחר כך לפלוט אותו. אני לא מאמין בדרך הזו, לימוד אינטנסיבי של ידע תיאורטי מרגיש לפעמים כמו אווז שמפטמים אותו ודוחסים אליו ידע. את יודעת בכמה סדנאות הייתי שהוציאו עלי אלפי שקלים כדי שאלמד, ואם תשאלי אותי היום מה היה שם, אני מתקשה אפילו לזכור. לכן אני מאמין בחקירה עצמית, בגילוי, בשימוש ברשתות החברתיות. לכן הלימודים מתקיימים באופן של למידה חוויתית, אני שולח למשל חלק מהתכנים דרך הטיקטוק כדי לאתגר אנשים להיכנס למרחב הזה. התלמידים נדרשים להשלים את הידע לנושאי הלימוד מתוך צפייה ביוטיוב, חקירה בגוגל ועוד, כך שהלימוד הופך לידע"
אתה מדבר הרבה על עבודת צוות בלב ים, למה אתה מתכוון?
"בים באופן טבעי, אתה תלוי באחרים, הם תלויים בך, באמת. למשל כשאנחנו על הקטמרן, זו סירה מאד גדולה. בזמן השייט יש רעש מהמנוע, יש רעש מהים. אם לא תדע לתקשר עם האדם השני, אם תדחוף את החבל במקום למשוך אותו, אם אין תקשורת הכול יכול להשתבש".
"הנושא של ניהול השינוי הוא אחד מהנושאים הדומיננטיים בקורס, בים יש כל הזמן שינויים, איך השינוי משפיע עלי, אחרי שהבנתי איך הוא משפיע אני צריך לשאול לאן אני חותר, מה הוקטור שלי, לאן אני רוצה להגיע, מה אני רוצה מעצמי או מהסירה שלי, איך אני מגיע לשם, אילו פקודות אני נותן, למי, ואיך אני יודע שאכן ההוראה שלי מובנת?" לדוגמה אם מישהו מעביר הוראה לשני לשחרר את הבטן של המפרש, האם השני אכן מבין מה זה לשחרר, כמה לשחרר, איזו בטן של מפרש? ניהול השינוי יורד עד הפרטים הכי קטנים כי בסוף, אתה צריך להחליט מתי הרגע הנכון לתת הוראה, לוודא שיישמו אותה, וגם לדעת מתי לעצור את השינוי"
"זה קורס משנה חיים כי לאנשים יורד האסימון שאתה לא יכול להיות מנהיג אם אתה מנותק מהאנשים שלך בשטח, צריך להתחיל מניהול עצמי איך אני מנהל אותי ואת המשפחה שלי ומשם איך אני מנהל את הצוות שלי. ההבנה היא שבמקום שבו אני פועל לבד וסומך רק על עצמי, הדברים יכולים בקלות להשתבש, צריך לפתח אמון, צריך לפתח תקשורת, צריך לפתח שיתוף פעולה, המתנה של הים היא ההבנה שאני תלוי בעבודת הצוות ולא רק בעצמי".
מה החזון שלך לשנים הקרובות?
"הייתי שמח שכל אדם ששואף למנהיגות יוכל להשתמש בידע שפיתחנו. הרבה אנשים שואלים אותנו למה אנחנו עושים את זה? הרי הקורס רק מכסה את עצמו ולנו יש עסקים משלנו. אבל יש לנו תשוקה גדולה להעביר ידע במודל חדש לכל מי שזקוק לו."
"את כל הידע ריכזתי גם בספר בשם "מנהיגות במודל הסקיפר" כדי שכל מי שרוצה או מעוניין להבין את השיטה הזו או ללמוד אותה יוכל לעשות זאת בכל רגע נתון בקליק אחד. הספר אגב תורגם לאנגלית ולפני שבוע הוא תורגם גם באופן מפתיע להינדית. אני משער שכל אלו יובילו אותנו להמשך של שיתופי פעולה מרתקים לא רק בישראל אלא גם ברמה הבינלאומית".
לאתר של המכון הבינלאומי ללימוד מנהיגות במודל הסקיפר לחצו כאן