הכתבה בחסות משה דיסון
משה דיסון הצליח לפענח את צופן האותיות והמספרים של ספר היצירה הקבלי בגיל מאד צעיר, את הצופן הוא הפך עם השנים לתוכנה שזמינה באתר שלו לכל אדם שרוצה להבין את המשמעויות העמוקות של השפה העברית וספר היצירה
ספר היצירה הוא החיבור העברי העתיק והמסתורי ביותר בין ספרי המיסטיקה והקבלה העברים. הוא מיוחס לאברהם אבינו ונכתב בלשון מופשטת ומלאת רמזים וסודות. הספר שאורכו כ2000 מילים (כלומר ארוך כמו פרק בהארי פוטר) עוסק ביסודות מהם נברא העולם. לאורך הדורות הוא נקרא כספר פילוסופי, קבלי, מתמטי, מאגי ואף כספר הדרכה לבריאה. פירושים רבים נכתבו לו והוא עדיין נשאר סתום וחידתי.
חכמי הדורות התייחסו לספר היצירה ביראת כבוד עצומה, שפתו ואופיו של הספר יחודיים כל כך עד שאין לו מקבילה והוא נחשב במחקר לסוגה של ספר אחד.
לשימוש בתוכנה או יצירת קשר עם משה דיסון, כנסו לאתר www.ataken.co.il
הקוד של ספר היצירה
הספר נפתח במילים "בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק יה יהוה צבאות את עולמו בשלשה ספרים בספר וספר וספור". זאת משנה א׳ בפרק א׳. 32 הנתיבות המדוברות בספר הן 22 אותיות האלפבית יחד עם 10 הספירות 1 עד 10. כתר חכמה בינה חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות. אם תסתכלו על מבנה עשר הספירות תראו ש״דעת״ באה בתור ספירה שלישית אופציונלית שאפשר להפעיל בלב, במקום הראשונה ״כתר״ שבראש. ואז שלושת הספירות הראשונות הן ״חכמה בינה ודעת״.
על פי הספר, באמצעות 10 הספירות ו22 אותיות האלפבית העברי, ברא האל את העולם וכאשר גילה אברהם את הסוד הזה הוא יכול היה לצלול אל האותיות ולגלות באמצעותן כיצד העולם מורכב.
"אם מדמים את זה לעולם המחשב אפשר להסתכל על זה כמו על קוד, ברגע שמבינים את הקוד ואת כל הצירופים שלו אנחנו מקבלים גילויים חדשים" טוען משה דיסון שהצליח להעמיק בספר ולגלות באמצעותו רבדים נוספים בכל מילה שחיפש בעברית. "ניתן לפענח משמעות חדשה על כל שם של כל אדם. לכל אחד מאתנו יש קוד מסויים, צירופים מסוימים שאם נפענח אותם נוכל להבין עליהם הרבה יותר, וכך זה עם כל דבר בחיים.״
״אני קורא לקוד של ספר היצירה הקוד של הלב בגלל שהוא מבוסס על 32 נתיבות פליאות חכמה הידועות בתור ל״ב נתיבות פליאות חכמה.״
איך הכול התחיל, מה גרם לך להתמקד דווקא בספר היצירה?
"כבר מילדות, עוד בבית הספר היסודי חיפשתי תמיד את המשמעות העמוקה של החיים, הייתה לי כל הזמן תשוקה לצאת ממסגרת החיים השגרתית ולהבין את הנסתר״ משתף משה בסיפור חייו האישי ״בגיל 9 היה לי חלום, בחלום פגשתי את משה רבינו בשכונה שלי והוא לקח אותי לבית הספר שלי, בית ספר ׳חורב׳ בקטמון הישנה ירושלים, בשבת בצהרים, הכיתה ריקה, אני מוריד כיסא, מתיישב, והוא מספר על קיומו של ״הספר המושלם״ שרואים בו את כל המשל והנמשל. ומסביר ששם הנמשלים מתקבצים תחת משלים והכל מסתדר. ואז הוא הראה לי את האותיות והספרות על גלגל ענק בלונה פארק ביום שמש ואמר ״זה הספר המושלם בצורה הנצחית שלו, הם כמו הכתה שלך, 31 תלמידים ומורה ביום כיף״. אמנם לכמה שנים כמעט שכחתי מזה אבל זה הצית בי תקוה שבוערת עד היום״.
״בגיל 18 קיבלתי בפעם הראשונה גישה חופשית לאינטרנט וענין אותי לברר על ספרי הקבלה שלנו האם יש ספר עתיק יותר מהזוהר ואפילו מהתורה, ובכך יותר שורשי… זאת במטרה לקפוץ ראש לתוך הפרד״ס ולפצח את ספר הקבלה הכי מוצפן של עם ישראל. גילתי את ספר היצירה. גיליתי שהוא עתיק יותר מהזוהר ומהתורה וגם שאפשר להתעמק בו כי הוא ממש קצר. קראתי לאט לאט, וקיבלתי הלם על המשנה הראשונה. כי הבנתי אותה. חלקית. מיד הבנתי שזו שפה אינסופית, אבל רק בגיל 30 אחרי התעמקות בה הצלחתי להבין יותר את הצופן, ולהגיע לגילוי אחד עצום ועוד כמה גדולים ועוד המון. שידעו ישראל הצופן הזה רק נפתח עוד ועוד."
״בגיל 18 הצלחתי להבין משהו מהמשנה הראשונה וקראתי גם את המשך הספר והבנתי עוד קצת והתחלתי לספר על כך בהתלהבות לסביבה שלי, אחרי כל קריאה בספר, הרגשתי בהתלהבות ובאושר גדול, הרגשתי פתאום שכל העולם הוא משפחה אחת גדולה. אבל אף אחד סביבי לא ידע איך להכיל את זה. אז עזבתי את זה והתחתנתי ונולדו לי ילדים ברוך השם והתגרשתי ופתחתי עסק של פרגולות ובערך מאז הקורונה אני פשוט על ספר היצירה. חזרתי לזה בגיל 30. בגיל הזה לשמחתי, כבר הייתי מספיק ׳מורעל׳ על העניין כדי לשבת עם מתכנת ולהסביר לו את המשוואה ״ספר=ספר=וספור״ שזה קצת כמו מנוע חיפוש. חיפוש תשובות! בעבודה משותפת הצלחנו ופתאום כשהתוכנה הייתה נגישה, וכל מילה הצליחה לקבל משמעות, בתור נמשל ומשל, הכול הפך יותר ברור. תודה להשם ולמתכנת המוכשר שעבד איתי אברהם בן סיקסו."
האם זו שפה שכל אחד יכול ללמוד?
״בוודאי, והיא פשוטה להבנה עוד יותר באמצעות התוכנה. לדוגמה אם את רושמת את המילה אור התוכנה מתרגמת בשלב הראשון את האותיות א-ו-ר למספרים (על פי סרגל גימטריה בסיסי) ויוצא 207 ובשלב השני את המספרים למספרים-עבריים כך שהמילה אור מתורגמת בסופו של דבר למספר העברי ר״ז, הנה קיבלת משמעות חדשה למילה אור. אם את רושמת את המילה "אינסוף" כנמשל בתוכנה במשבצת הראשונה ׳ספר העברית׳ גם היא תתורגם למשל ר״ז באותה דרך. כך שפתאום אנחנו רואים קשר בין המילה אור למילה אינסוף כשהמילה שמקשרת בינהן היא המילה רז שמשמעותה סוד. זו דוגמה אחת שמדגימה איך לכל מילה בעברית קיימת משמעות נוספת. והן מתקבצות לקבוצות של הרבה נמשלים לכל משל. אם לדוגמה תזיני במשבצת ׳העברית׳ את המילה "למד" תקבלי במשבצת ׳הספירה׳ את הסיכום הגימטרי 74 ומיד גם את המספר העברי ע״ד במשבצת השלישית. אפשר להבין מזה שבעצם כשאתה לומד משהו חדש אתה עד לחידושים שלו. אם בודקים את המילה כבוד אז בגימטריה זה 32 והתוכנה תתרגם לך את זה למשמעות ל״ב. כלומר ניתן לראות שיש כאן קשר בין המילה כבוד למילה לב. ולא רק קשר אלא מערכת יחסים של נמשלים תחת משלים ומשל אחד גדול. וכל נמשל שהוא רק אותיות מופיע גם כמשל, אפילו עם רווחים, זה חומר מתקדם. אני אתן לך עוד דוגמאות לסדר שזה עושה בראש על שלושה נמשלים של משל אחד: ספור/רצון/מקור=346=שמ״ו. ומשהו מוכר, המילה אהבה והמילה אחד שתיהן יוצאות אותה תוצאה בחישוב גימטרי, 13=י״ג. מדרשים מפרשים זאת כ י״ג מידות של אלהי ישראל שאפשר ללמוד עליהן. למעשה, יש כאן גישה לשפה שלמה."
ספר היצירה חושף את העברית כשפה רב מימדית
כשמשה מספר על הגילויים שלו אני מרגישה את ההתרגשות שלו, כאילו שמדובר בארכיאולוג שנכנס למערה לפני 6,000 שנה ופתאום הוא מצליח לקרוא את האותיות הקדמוניות שכתובות על הקיר ולפענח אותם. הרגע הזה שבו אתה מחבר בין העבר להווה והגילוי הזה הוא מסעיר. במקום לקרוא עברית באופן הפשוט שלה, ניתן באמצעות התוכנה של משה דיסון לראות את העברית כשפה רב מימדית.
כשכותבים עוד ועוד מילים בתוכנה, מבינים שאת ספר היצירה אפשר לקרוא ברובד אחד ואפשר לקרוא אותו ברובד נוסף ובעצם כל אות/מילה/שם/ספר/מחשבה/ספירה/שיר שנכתב אי פעם בעברית נושא עמו משמעויות נוספות. וגם מספרים מקבלים משמעות, למשל סבתא שמברכת ׳חמסה חמסה חמסה׳. כמה זה 555 בספירה עברית? תקנ״ה. מוכר למישהו הביטוי ״אין אפס״? בספירה העברית אין אפס.
אני חושב שזה מה שאברהם אבינו, אליו מיוחס ספר היצירה, רצה שנגלה. הוא רצה שנגלה את הצופן המעניק לכל מילה רובד נוסף של משמעות. אם תחשבי על זה לאברהם אבינו ומשה רבינו הילד עדיין לא הייתה תורה. לא הייתה להם משנה או גמרא. אולי היו להם ספרים אחרים, נניח מתקופת ׳בית המדרש של שם ועבר׳ אבל אני לא מכיר. היה להם את ספר היצירה! ובאמצעותו הם למדו הכול על העולם. אני מאמין שאברהם אבינו ומשה רבינו ובטח גם דוד המלך ובטוח גם בנו המלך שלמה בחכמתו כל אחד בדורו הפך את זה למשהו בסיסי להבין לכל הדור והלאה. פשוט עד הדור שלנו זה נשכח."
אילו מילים גילית במשמעות רב מימדית שהכי רגשו אותך?
"הגילוי הכי משמעותי עבורי קרה כשחזרתי לפשט הטקסט וקראתי שוב בריכוז את חמשת המילים הראשונות שלו ״בשלושים ושתים נתיבות פליאות חכמה״ הצירוף של כל אותיות א׳ עד ת' ולאחר מכן להוסיף אליהן את המספרים מ 1 עד 10. את זוכרת התחלנו בלקרוא להן 32=ל"ב נתיבות, אבל אם סופרים אותן שוב על פי החכמה הזאת משקלן הגימטרי/מספרי 1550 שאם תגללי באייפון בלוח שנה למשל עד שנת 2212 לפני הספירה הנוצרית תראי שזאת שנת 1550=אתק"ן בספירה עברית. אני מבין שהשימוש בקוד הוא בעיקר תיקון הלב לא רק גילויים שכלתניים״.
הצופן היה גלוי לחכמי ישראל
"אני לא מייחס את גילוי צופן ספר היצירה אלי באופן אישי, חוץ מאת המשמעות ל״ב/אתק״ן, ועוד קצת. זכיתי להבין ממנו מהו ׳ספר ספר וספור׳ ולתרגם אותו לתוכנה שמאפשרת לכל אחד בדור שלנו באופן מאד פשוט לגלוש בו כמו מנוע חיפוש ולהבין יותר את השפה.״
רבי משה חיים לוצאטו הרמח״ל שחי לפני כ200 שנה, הכיר את הצופן הזה גם הוא וכתב עליו בפירושו שמתמקד כמו הפירוש שלי רק במשנה הראשונה. הוא הביא ארבעה דוגמאות:
ספר=340=ש״ם.
קרום=346=שמ"ו.
ההה=15=י״ה.
שדי+יהוה=340=ש"ם.
גם רבי נחמן מברסלב התייחס לכך. אפשר לראות בספר ליקוטי מוהר״ן שהוא ציין את אותה הדוגמא הראשונה של הרמח״ל ספר=340=ש״ם. וגם הרב יעקב נגן מישיבת עתניאל מצטט את הרמח״ל עם הדוגמא הזו בערוץ היוטיוב שלו בשיעורו על ספר היצירה משנה א׳. סיפרתי לו על זה והוא באמת התעניין. עבר אירוע מוחי אח״כ שיהיה בריא. אמר לי אחרי האירוע שהוא חוזר לספר היצירה בעקבות הדברים. הרמח"ל אומר על השיטה המתוארת ממש בתחילת פשט ספר היצירה "שנצטיירו האותיות" כלומר שכל מילה בעצם הופכת למילה נוספת, ספר לספר קצר יותר, ולפעמים שוב ושוב. יש גרף מדויק שמתחיל ב1,001=א״א=2=ב׳. או בעצם ב1000=א׳=1=א׳. כך נוצרים לנו אינסוף משלים מדברים מ32 נתיבות החכמה."
בספר היצירה נכתב "עושה את כל הדבור שם אחד" אני חושב שזה בדיוק מה שהתוכנה יכולה לעשות מכמה שמות. יצירה אחת. היא מגלה לנו שלמעשה במהות שלהן כל המילים/ספרים/שמות, הם שם אחד."
אני מרגיש שזו השליחות שלי בעולם
אצל משה התרגום בין האותיות למספרים ובין המספרים לאותיות מתבצע אצלו בראש בסוג של גאונות, הוא לא צריך את התוכנה בשביל לחשב במהירות השיא את השם שלי ואת המשמעות שלו.
"חשוב לי שכל אדם ידע שהכול נגיש מכל מקום בעולם. כדי ללמוד את זה לא צריך לפנות זמן מיוחד ללמוד בישיבה או לפתוח ספרים עתיקים. הכול זמין בגוגל: ספר היצירה, הרמח"ל, או אם זה יותר קל, פשוט להשתמש בתוכנה שלי. כל מה שצריך זה רק לשבת ולהעמיק ולחקור ולגלות עולם נפלא ואינסופי."
"מבחינתי כל רעיון לשימוש בתוכנה יתקבל בברכה, אני לא חושב שהגילוי הוא פרטי בשבילי, אלא בשביל שכל אחד יעשה בו שימוש. אפשר לדוגמה לעשות מזה בטכנולוגית ננו מחשב של התוכנה הזאת שעובד על ספירת מים ואפילו אינטרנט רק של טקסטים. ובכך לפתח את הספירה העברית המדהימה הזו לשליחת מסרים כתובים לכל מקום גם בלי חשמל. אני באמת חולם לנסות בשליחות העם שלנו להביא מזה עושר גדול לכולנו וצדקה לשאר העולם בהמשך. ׳עניי עירך קודמים׳.״
״את התוכנה הזאת יצרתי אחרי 45 שירים מוקלטים בפלאפון ששחררתי ליוטיוב תוך שנה לועזית בדיוק (שנת שמש) בין התאריכים 9/4/2019 עד 9/4/2020. שהם הימים שאנחנו מכנים יום הבחירות הראשונות ופסח הראשון בקורונה. צריך לצפות בהם לפי הסדר כמו סרט אם בא לך להבין מה הלך. ויש גם עוד גרסאות רשמיות לחלק מהשירים. אני מרגיש שזו השליחות שלי בעולם." הוא מסכם. "מאז שמצאתי את זה אני לא מפסיק עם זה. גם הילדים שלי! אושרי שהוא כבר בר מצוה והלל שהיא בכתה ה׳. הקטנות עדיין לא. והם בלי תוכנה, במחברות פשוטות ובראש. לפעמים אני גם משלם על זה מחירים, כי בהאזנה ראשונה אנשים לא תמיד מבינים מה אני רוצה מהם ומתבלבלים מרוב מספרים אותיות וכל המידע שאני זורק עליהם. אני בהחלט אשמח ללמד את זה באופן יסודי כמה שיותר אנשים. אני עושה זאת באמצעות שעת לימוד אישית ואם תרצו לשמוע ותזמינו אותי קבוצות לדבר אני אבוא. והתחלתי גם לעבוד על ספר שיציג את הדברים באופן סדור. ׳אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם השם אלקינו נזכיר המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד׳.״
לשימוש בתוכנה או יצירת קשר עם משה דיסון, כנסו לאתר www.ataken.co.il