מפרשת ניצבים אפשר ללמוד בערב ראש השנה, איך עבירות הופכות לזכויות
הקב'ה נשבע לנו "בְּאַלָּתוֹ אֲשֶׁר ה' אֱלֹדֶךֳ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאֵלֹדִים.."
(כט. יא-יב) זו שבועה שנאמרת היום ובכל יום וניתנה גם לאבות הקדושים.
"וְרָאוּ אֶת-מַכּוֹת הָאָרֶץ הַהִיא וְאֶת-תַּחְלֻאֶיהָ אֲשֶׁר-חִלָּהּ ה' בָּהּ גָּפְרִית וָמֶלַח שְׂרֵפָה.. כְּמַהְפֵּכַת סְדוֹם וַעֲמֹרָה.."
(כט. כא-כב)
כלומר כל המכות הבאות על העמים בעת הזאת הוכרזו בשמים כבר בראש-השנה שעברה ובידוע שהמכות שבאים על הגויים הם גם בשביל לעורר אותנו – את ישראל.
"וְנָתַן ה' אֶלֹדֵךָ אֵת כָּל-הָאָלוֹת הָאֵלֶּה עַל אֹיְבֶיךָ וְעַל-שֹׂנְאֶיךָ אֲשֶׁר רְדָפוּךָ.." (ל.ז)
ככה רחום הקב'ה כדי לעורר אותנו "לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה-בוֹ" (ל.כ)
אז יש יראה ויש יראה והשפלה מכולן היא יראת העונש "ועיקר התשובה מתחלת ממנה שהאדם מתחרט , מתחיל ובה הוא מסיים" (פרי הארץ . תצ) היינו בשל גשמיות האדם הוא יעמוד בדין ביראת העונש וכך הוא גם מסיים את השנה כשהוא ירא מעונש.. אלא אם כן אינו מגושם מלעבור על מצוות-ה' . והרמק מסביר שאין לך אריכות-אפיים יותר מזה שהקב'ה נותן לאדם כח וחיות גם בשעה שעובר על רצונו.
אז מה עלינו לעשות?
תשובה מאהבה .
"לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר ה'
אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים
כְּשֶׁלֶג יַלְבִּינוּ
אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ" (ישעיה)
לפיכך אומר הרב אלימלך למדן:
"לא תתעב את החטאים שלך אלא תהפוך אותם לאחים שלך כי הר'ת בשינוי סדר הם כי אחיך.
כלומר, ישעיה מדבר שם על הפיכת החטא האדום לזכות לבנה כשלג בזכות התשובה מאהבה , זה מה שחז'ל אמרו
זדונות נעשו לו כזכויות
איך יתכן שהתשובה מאהבה הופכת את החטא במזיד למצווה וזכות ?
התשובה מאהבה אומרים חז'ל היא ההתקרבות אל ה' ואל כל בריותיו , כולל החוטאים למינהם כי בשורש כולם בנים לה'.
ומהמקום המשותף השורשי
גם החטא נתפס כבלבול מצער , זמני, שבסוף יוביל להתעוררות שכולנו בשורש אחד."
במיוחד היום (חמישי) שהוא יום בריאת העולם היום שממנו מתחיל הכל וְעוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה.
אפשר להתחיל הכל מהתחלה .
ככה ה' רוצה להיטיב עם נבראיו.
שבת שלום
שנה טובה ומתוקה 🍯
רחלה דחליקה
🪔 הדלקת נרות 🪔
ירושלים 18:25
באר שבע 18:42
תל אביב 18:40
חיפה 18:32
צאת השבת רבנו תם 20:16
לעילוי נשמת אבינו יעקב בן רחל וששון עליהם השלום