מאה תלמידים עם משקפיים של מציאות מדומה, מצליחים להרגיש בפעם הראשונה בחיים, איך מרגיש דוד מול גליית. אביטל סלע, העוסק כל חייו במורשת, הצליח לייצר פעילות ייחודית המאפשרת לכל אדם להתחבר לגיבורי המורשת והתנ"ך בצורה עדכנית
ברחבה הגדולה של בית הספר בחולון מתגודדים עשרות תלמידים ומעודדים את גיא מכיתה ה' לצאת מהבור. הרגליים של גיא אמנם דורכות על הרחבה, אבל הראש שלו במקום אחר. באמצעות משקפי מציאות מדומה שהוא מרכיב על אפו הוא מנסה בכל כוחו לצאת מהבור של יוסף אליו זרקו אותו אחיו. במהלך המשחק הוא מתרגש ואפילו קצת צועק או צוחק. אולם הדרך היחידה שלו לצאת מהבור היא באמצעות רמזים שהחברים שלו צריכים לפצח עבורו על מנת שהוא יוכל לצאת לחופשי. כשגיא מצליח לסיים את המשימה הוא זוכה במחיאות הכפיים וצהלות של כל חבריו מסביב, בשבילם הוא הפך לגיבור.
גיבורי המורשת שלנו מתעוררים לתחייה בכל בוקר מחדש באמצעות פעילות חינוכית ייחודית שיצר המפיק אביטל סלע. בפעם הראשונה בחייהם עשרות אלפי ילדים וגם מבוגרים זכו להרגיש את סיפורי התנ"ך או דמות מההיסטוריה הישראלית של קום המדינה. לחוות תוכן על הרצף שבין התנ"ך לתש"ח. במקום לקרוא על הגיבורים הם הפכו להיות הגיבורים זאת באמצעות פעילות ייחודית המשלבת בין ערכים, חוויה, משחק וטכנולוגיה חדשנית.
איך חשבת על הרעיון ?
"במשך מספר שנים ניהלתי את אתר המורשת הלאומית "שילה הקדומה". משתף אביטל "במהלך העבודה שאלתי את עצמי לא פעם: איך אני יכול להנגיש את התכנים המופלאים של המורשת שלנו, באופן חוויתי, לכל אדם באשר הוא שם, גם אם הוא לא נוסע באופן מיוחד עד שילה. במקום שאנשים יגיעו אל התוכן, ניסיתי לחשוב איך התוכן יכול להגיע לאנשים."
למה בחרת להתמקד דווקא בתנ"ך ובהיסטוריה ישראלית?
הבנתי שהתנ"ך הוא כלי רב עוצמה שדרכו ניתן להגיע לכל אדם על פני הגלובוס, התנ"ך הוא אהבה משותפת להרבה אנשים בעולם. בין אם אתה חרדי ממאה שערים או תלמיד בית ספר בצפון קוריאה, בין אם אתה ישראלי חילוני מעפולה או נוצרי אנוונגליסטי מיוטה. התנ"ך הוא מפתח שדרכו ניתן להנגיש לאנשים ערכים מהותיים כגון היסטוריה, ציונות, חגים, מורשת, יהדות, בקיצור, את השורשים שלנו.
ארץ אהבתי
אביטל, בן 45, הוא אב לשמונה ילדים, הגדול בן 20 והקטן בן 3. הוא אוהב לסייר עם ילדיו לעיתים קרובות בנופי הארץ. מגיל צעיר מאד עסק אביטל בתיירות ובמורשת, הוא גדל בקיבוץ עין הנציב להורים אוהבי אדם ואדמה. כבר בכיתה ו' הוא הדריך חוג טבע ובתיכון הוא כבר היה מדריך טיולים במשרה מלאה. משם באופן עקבי, אחרי שעשה תואר בהיסטוריה של עם ישראל, הוא עבד בכל אתרי המורשת הגדולים של ישראל. בין היתר בעיר דוד, מנהרות הכותל, בית ספר שדה עופרה, אתר מורשת הלאומי שילה הקדומה ועוד. אני לא מתפלאת כשהוא מספר שאפילו את אשתו הוא הכיר בקורס מדריכי טיולים משותף בעיר דוד. כאשר לצד עבודתו הרשמית הוא מתחזק את מה שהוא מכנה עבודה שנייה בחייו, שירות מילואים פעיל כקצין בחטיבת הצנחנים, מה שמעסיק אותו באופן כמעט יום יומי.
חוויה חינוכית בטכנולוגיה חדשנית
על אף שהטכנולוגיה של מציאות מדומה מוכרת ונגישה בעולם, עדיין ישנן מעט מאד פעילויות חינוכיות בישראל המשתמשות בטכנולוגיה, הרוב עדיין מקיימים פעילות קלאסית בכלים ישנים. גם כאשר יש מקומות שכן אימצו את הטכנולוגיה עדיין הפעילות היא מאד פסיבית ובעיקר דורשת רק צפייה ומעט מאד תזוזה או חשיבה או אתגר.
"בגלל שהתנ"ך נראה לעיתים כמו ספר מיושן, חשבתי לייצר איזון באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים, וכך נולד המיזם" מספר אביטל "השילוב בין משחק, חוויה, ערכים וטכנולוגיה הוא שילוב מנצח. לא רציתי אנשים שיושבים ובוהים ולא עושים שום דבר, רציתי אותם אקטיביים ומעורבים, לומדים דרך הרגליים. לכן מעבר לטכנולוגיה חשוב לא פחות אלמנט המשחק שאנחנו מוסיפים לכל פעילות".
אז זה רק תנ"ך?
לא, ממש לא. "התחלתי בתנ"ך" עונה אביטל, "אבל הצימאון בשטח ובקשות מהמנהלים והרכזים דחפו אותנו קדימה לתחומים רבים – חגים, מורשת, ציונות, ידיעת הארץ, שמיטה, אתרי מורשת וכמובן מגוון רחב מאוד בתנ"ך. כיום יש לנו פעילויות ומשחקים בעשרות נושאים."
השבוע שיחקו תלמידי בית שאן במשחק בריחה בשילוב טאבלטים ומשקפי מציאות מדומה בנושא אהבת הארץ. גם חקרו, גילו, רצו ונהנו. צריך לבוא ולראות כדי להאמין. איך הנוער הזה, שמקובל לחשוב שכל כך קשה לעניין אותו – עובד וחוקר ומנסה להוציא מעצמו את המקסימום. הטכנולוגיה היא רק מרכיב אחד, ברגע שאתה מעביר את האתגר אליהם – הם נכנסים לתוך זה ונהיים שותפים פעילים בגילוי התוכן."
מצפון ועד דרום אתרי המורשת הישראלית מתעוררים לתחייה
מכיוון שמדובר בחוויה ייחודית בישראל, מהרו אתרי התיירות לאמץ אל ליבם את המיזם שהציע להם אביטל סלע. בפארק בקצרין ביקשו להפעיל אוהל תנ"ך ובו שש תחנות, גם באילת ביקשו פעילות רחבת היקף. אור עקיבא, אשקלון, חולון, עכו, נהריה ועוד ערים רבות. לכל המקומות הללו הגיע אביטל עם צוות כדי להנגיש את חווית התנ"ך לילדים ומבוגרים שמתרגשים בכל פעם מחדש.
"יצרנו למעלה מעשרים סוגי תחנות ופעילויות שונות שאנחנו מתאימים אותם בכל פעם מחדש באמצעות חוויה אחרת. החוויה יכולה להיות חדר בריחה או פעילות וירטואלית מהבתים ועוד ועוד. כיום יכולים להשתתף בפעילות למעלה מ 2000 איש במשך 3 שעות ולצאת מאושרים ושמחים. זכינו גם לערוך פעילות של כ 9900 משתתפים וגם זה לשמחתי, היה סיפור של הצלחה". הוא מחייך.
מאחורי הקלעים
חווית התנ"ך היא לא רק הצגה של איש אחד. מאחורי כל פעילות שיוצאת לאור יושב צוות שלם. "בצוות התוכן יש בחורה שמומחית לכתיבה עבור משרד החינוך, יש בחור שכותב סרטים, יש מישהו מומחה לתנ"ך ויחד אנחנו חושבים על הכיוון שבו נתמקד בחוויה הבאה".
"לאחר שצוות התוכן מסיים ויש לנו משהו כתוב אני מעביר אותו לצוות הפקה. צוות ההפקה מגייס שחקנים, צלם, עורך, מתכנת למשחק, מסך ירוק, רכישת טאבלטים, רכישת תיבות וקידוד שלהן, הכול מאד מושקע כדי שנצליח להפיק חוויה בלתי נשכחת".
"יש חוויות שאני מייצר מעצמי, ויש חוויות שמגיעות בהזמנה כמו למשל גדרה. בגדרה ביקשו לחבר את התיירים לסיפור של המקום, ישבנו חשבנו, כתבנו, הפקנו, צילמנו, תכנתנו והגיעה תוצאה. או למשל פנה אלי לא מזמן, תיכון חילוני שביקש שעבור הכנת התלמידים לבגרות נייצר חווית משחק שקשורה בסיפורים של אהבה וחסד בתנ"ך. סביב הסיפורים בנושאים הללו יצרנו חוויה ייחודית לתלמידי התיכון, בין אם זה באמצעות כתב חידה, חדר בריחה, משחק אינטראקטיבי, סרטונים ופעילויות שונות".
"כיום יש לנו מקומות קבועים ברחבי הארץ שבהם ניתן לערוך פעילות שמשלבת בין היסטוריה של מקום, למורשת, לכיף ולחוויה הטכנולוגית. ניתן למצוא אותנו בבית שאן, בזכרון יעקב, בירושלים, בצפת, בגדרה או בשילה. כיום את יכולה לבוא כאמא עם הילדים למגוון של אתרים ולקבל משחק באתר עצמו, בשילוב טאבלטים, תיבות, משקפי VR, ועוד הפתעות, ולהנות מחוויה משפחתית גם של תוכן, היסטוריה ומורשת, אבל גם של טכנולוגיה וגיבוש משפחתי בשטח הפתוח. כל משפחה יכולה בסכום סמלי להגיע ולהשתתף בחוויה בכל יום שהיא בוחרת".
רגע של נוסטלגיה, מה הייתה הפעילות הראשונה שלך?
"הפעם הראשונה בחיים שניסיתי להפעיל את חווית התנ"ך, הייתה ברובע היהודי, ברחבת הקארדו, בשלושה ימים של חג הסוכות". נזכר אביטל "לא היה לי שום מושג איך אנשים יגיבו. ביקשתי מהנהלת הרובע לאפשר לי לקיים את הפעילות על רקע העמודים העתיקים, שילמתי להם על השימוש במקום. רציתי להגיע לשם דווקא בחג כי מגיעים למקום אלפי אנשים מכל קצוות הארץ והעולם. התחלנו בשלושה פעילויות מבוססות על סיפורי התנ"ך יוסף בתוך הבור, דוד מול גליית ופעילות של בניית ירושלים יחד עם נחמיה הנביא".
"אנשים עברו לידנו ועצרו מתוך סקרנות רק כדי להתנסות בחוויה אבל תוך כדי הם פשוט התרגשו. תכננתי לסגור את הפעילות בשמונה בערב אבל אנשים לא הסכימו, עוד ועוד ביקשו. בשביל הרבה אנשים זו הייתה הפעם הראשונה בחיים שבה הם יכלו להיות בתוך הסיפור. החוויה היא שאתה ממש שם עם דוד המלך, אתה ממש בתוך הבור של יוסף, זה לא משהו מלפני 3000 שנה שאתה קורא עליו בספר. זו האפשרות לקחת חוויה היסטורית ולהפוך אותה לממשית".
"זו הייתה גם הפעם הראשונה שהבנתי את גודל השליחות שלי בהעברת המורשת. כי רק כשאתה נמצא עם נחמיה ומנסה לבנות את ירושלים, אתה מבין עד כמה ההיסטוריה היא רלוונטית לימנו אנו. אנשים שיתפו אותי שהם הבינו פתאום את מאבקי השנאת חינם, את הרצון לבנות את ירושלים למרות כל הקשיים, עד כמה העיר חשובה לנו לא רק באופן היסטורי. מדוד המלך אנשים לקחו את הערך של אמונה בצדקת הדרך ואת הכוח לעמוד מול מישהו גדול ממך. כל הדברים האלו הם תובנות שמלוות אנשים בחיי היום יום שלהם גם אחרי שהפעילות נגמרת".
"כשאנחנו קוראים סיפור בתנ"ך הרבה פעמים אנחנו שואלים מה זה רלוונטי אלי?! בסדר, הם יצאו ממצרים, יאללה נתקדם. אבל כשאתה נכנס לחוויה ויוצא ממצרים יחד עם כל עם ישראל, פתאום נופל האסימון כמה חשוב לשמור על הזהות, כמה חשוב להתייחס יפה לגר. יש כאן מיליון תכנים ומסרים שעוברים הלאה".
"ביקשת שאספר לך על הפעם הראשונה, אבל מבחינתי כל פעילות היא עבורי חוויה של פעם ראשונה. אנשים חדשים, בכל פעם מחדש שהמורה אומרת שאפשר לצאת להפסקה והתלמידים מבקשים להישאר עוד קצת בפעילות זה מרגש אותי מחדש".
מי יותר נהנה מהפעילות ילדים או מבוגרים?
"זה אמנם מפתיע, אבל כולם נהנים. לא מזמן עשיתי פעילות לפרופסורים בני 60-80 באיזו מכללה, היית צריכה לראות אותם משחקים ומתרגשים. מצד שני באותו היום הייתה לי פעילות לכיתות א'-ג' והם נהנו באותה המידה. עשיתי את הפעילות לישראלים ומנגד לתיירים ממדינות רחוקות שהם אינם יהודים וכולם הביעו את אותה הסקרנות והפליאה".
"לשמחתי אני מרגיש שזו נוסחה שתמיד עובדת. כשמחברים ערכים חינוכיים למשחק ולטכנולוגיה. ברגע שמחברים את שלושת המרכיבים זה פשוט עובד. בנוסף סוד ההצלחה הוא שיש כאן אפשרות לחבר בין הערכים של הדור המבוגר ולתת אותם בכלים של הדור הצעיר. אני הרבה פעמים מקבל תגובות כמו: מצאת את השביל בין הלב שלנו ללב שלהם". למנהלים שדואגים אני אומר בצורה הכי פשוטה – אם לא יהנו – אל תשלם. הכי פשוט בעולם. תמיד נהנים. זה משהוא אחד.
מה השליחות שלך?
"אני קם כל בוקר בשמחה ומרגיש שליח, לדעת שאני מצליח לחבר ילדים ומבוגרים לזהות ולתנ"ך ולאהבת הארץ, מאד משמח אותי לקבל פידבק חיובי. בין אם זה ממנהל שחשש מהתכנים ואחר כך שולח מילים נרגשות ובין אם זה ילד שאני רואה אותו חוזר לאותה פעילות שוב ושוב שמונה פעמים ולא מצליח לעזוב אותה והוא אומר לי איזה מגניב. בנוסף, אני מאוד אוהב את הפיתוח, את היצריה החדשה, זה נותן לי תחושה של התחדשות מתמדת.
הידיעה שחידשתי משהוא בעולם ושהצלחתי להעביר ערכים חשובים בדרך מעניינת לדור הבא עושה אותי מאושר".
להזמנת פעילות באזור מגוריכם או להצטרפות לחוויות תנ"ך במוקדים הפרושים ברחבי הארץ לחצו כאן