האלבום "בסתר כבגלוי" של המוזיקאי אורי דרזי, הוא יהלום שמבצבץ בתוך תעשיית המוזיקה הישראלית. השירים המשלבים בין קודש לחול הם יצירה חד פעמית של מעצב על, תפירה עילית של מקצבים בסגנון הוט קוטור
המוזיקאי אורי דרזי, ישב בביתו על הכורסא ושתה קפה בנחת, זה היה אחד מהסגרים בתקופת הקורונה. ההופעות המתוכננות בוטלו, המקהלות אותן ניצח הושבתו, בתי הספר בהם הוא מלמד היו סגורים, ומחזות הזמר אותם ניהל נראו פתאום כמו חלום רחוק, בבת אחת מפעל חייו המוזיקלי שבת. זמן לשתות קפה בהחלט היה.
לפתע הוא שמע צלילים שבקעו לבית מהרחוב דרך החלון, כשהוא התקרב כדי להאזין, הוא שמע בבהירות את תפילת "נשמת כל חי" מתנגנת ועולה ממניין תפילה ברחוב הסמוך. הוא לא ידע להסביר למה, אבל השירה שהגיעה אליו פילחה את עומקי ליבו, הוא חש צמרמורת.
"האזנתי לפיוט וזה פשוט השתלט עלי" הוא מתאר "ישבתי במרפסת ולקחתי גיטרה חשמלית בלי מגבר, כדי לא להפריע לשכנים, והתחלתי להלחין את השיר נשמת כל חי. זה היה מוקדם מאד בבוקר וכשאיריס בת הזוג שלי התעוררה, היא האזינה והתרגשה גם היא. הרגשתי שכוח של יצירה זורם בי. זה החזיר אותי בבת אחת לילד בן השש שהייתי לפני שנים רבות, שומע פיוטים בבית הכנסת. פתאום הבנתי שאני חייב ליצור מוזיקה שתחבר בין הקודש לחול. הבנתי שאני רוצה להעניק משמעות עדכנית ומחודשת לטקסטים מהמקורות, וכך נולד האלבום "בסתר כבגלוי".
על משכבי בלילות
מגיל שש עוסק דרזי במוזיקה והיא מפעל חייו. החל מלהקות הנוער בהן הופיע, לימודים ברימון, לימודים בבית הספר למוזיקה של ניו יורק, הופעות בניו יורק, עבודה בישראל עם גדולי הזמר ועד היותו מנצח אגדי עם יומן עמוס מבוקר עד ערב בניצוח מקהלות והופעות. אבל לאורך כל השנים הוא נמנע מיצירה מקורית משלו.
רק לפני שלוש שנים הוא הוציא את אלבום הביכורים שלו שהוא פיסת אמנות יפיפייה בשם "אהבה בארבעה חלקים" במסגרתו כל צליל מעיד על האיכות המוזיקלית שדרזי ניחן בה. האלבום החדש שיצא כעת "בסתר כבגלוי" מקפל בתוכו צלילים של ארבעים שנות יצירה של דרזי. באלבום הוא מחבר בין טקסטים מהמקורות לבין מוזיקת הג'אז של ניו יורק לצד שלל ז'אנרים מוזיקליים נוספים שאוגדו יחד בצורה פנומנאלית.
מוזיקה עילית
המוזיקה שדרזי יוצר היא חריגה בנוף המוזיקה הישראלית, בעיקר בתהליך הפקת האלבום, שנערך באופן פרפקציוניסטי, שונה ב 180 מעלות מתהליך האינסטנט המקובל כיום בהפקת אלבום. אם נשתמש בהשוואה לעולם האופנה, ניתן לומר שהמוזיקה שלו היא יצירה חד פעמית של מעצב על, תפירה עילית בסגנון הוט קוטור, כמו אריג משובח התפור בתשומת לב מירבית לכל פרט, חרוז נתפר אל חרוז בעבודת יד.
"רציתי להיות מאה אחוז מדויק באיך שאני הוגה את המילים" מתאר דרזי "לכל עיבוד הוקדשה מחשבה רבה, לכל שיר תפרתי את הלבוש המתאים לו, כל צליל וכל מילה נבחנה יחד עם המוזיקאי האדיר אורי חודרוב, אתו ביליתי באולפן ימים ולילות".
נגנים מהשורה הראשונה
בעולם הקלטות המוזיקה כיום, מרבים להשתמש בדגימות סאונדים מוקלטים מראש., דרזי התעקש להקליט את המוזיקה בלייב באולפן עם הרכב מלא של נגנים, באופן הקלאסי ובתהליך הארוך: "בחרתי לאלבום מוזיקאים מהשורה הראשונה בישראל, זכיתי וחלקם מלווים אותי כבר שנים ארוכות. אבי אדריאן מבכירי נגני הג'אז בארץ מגנן על הפסנתר. יוראי אורון מוזיקאי מוכר המלמד בין היתר ברימון ובאקדמיה מנגן על בס, גיל לדין גם הוא בעל שם ומלמד ברימון מנגן בתופים, על הגיטרה אבי סינגולדה, אחד מגדולי הגיטריסטים הישראלים. ניצן עין הבר שהופיע שנים רבות עם שלמה ארצי מנגן בסקסופונים וחלילים, טובי משולם מהאקדמיה למוזיקה טרומבונים, דלית סגל מהפילהרמונית הישראלית מנגנת על קרן יער, על כלי הקשת גלעד הילדסהיים (כנור ראשון), דותן נטל (כנור שני) עירית לבנה (ויולה) ורז כהן (צ'לו) ובת הזוג המקסימה והמוכשרת שאיתי איריס ארליך, שמפליאה לנגן על מפוחית-פה."
"אגב, איריס היא המנוע והטורבו שלי. היא נגנית מפוחית בחסד,משתתפת גם באלבום הראשון וגם מנהלת לי את כל המדיה הדיגיטלית. היא ממש עושה לי באלנס בחיים, עזר כנגדו. מאז שהכרנו אנחנו גם גרים יחד בבית משותף שרכשנו והוא מלא באהבה, צלילים והתחדשות." הוא מבטא את אהבתו לאיריס.
השקעה במפעל חיים
השקעתי באלבום החדש ברמה ששמורה בדרך כלל רק לחברות הקלטות רציניות. במקום לקנות רכב חדש, השקעתי באלבום השקעה כספית אדירה, אבל אני לא מצטער לדקה, זו השקעה במפעל חיי".
"אני מנגן מגיל 6 ומופיע על במות ציבוריות כבר מגיל 11", משתף דרזי, "אבל רק לפני שלוש שנים התחלתי ביצירה מקורית משלי כאלבום ראשון. עכשיו עם צאתו לאוויר של האלבום השלישי, יש בי תשוקה גדולה להשמיע את הקול האישי שלי בעולם המוזיקה, לכן אני קורא לזה מפעל חיים, מפני שהיצירה הזו מקפלת בתוכה ארבעים שנות יצירה מוזיקלית".
שיר השירים
שניים מהטקסטים של שירי האלבום נלקחו מתוך שיר השירים: "על משכבי בלילות" ו- "מים רבים". על מנת להגות את המילים נכון ובמדוייק,
"נפגשתי עם רב שאני מאד מעריך, הקראתי לו את אופן הגיית המילה והוא היה מתקן אותי כדי שזה ייאמר באופן מושלם" אורי משתף בתהליך "אותו רב אגב, הפנה אותי אל מסכת סנהדרין שבה כתוב: "תנו רבנן הקורא פסוק של שיר השירים ועושה אותו כמין זמר והקורא פסוק בבית משתאות בלא זמנו מביא רעה לעולם". בהתחלה נבהלתי מאד, אבל הוא הסביר לי שלפני השירה בהופעה או בכל מקום אחר, יש להסביר שמדובר על סיפור אהבה בין כנסת ישראל לשכינה, והמשל הוא אהבת גבר לאישה. ואז רווח לי."
באיזה אופן אתה מחובר לעולם המקורות היהודי?
"אני לא אדם דתי, אבל יש לי קשר אדיר לעולם הרוח היהודי. אם תגיעי אלי לביקור בבית, הדבר הראשון שתראי יהיה ארון הספרים העצום, בו יש ספרות קודש אדירה. במבט ראשון אפשר להתבלבל ולחשוב שגר פה מינימום אדמו"ר. אני גם לומד המון שנים את המקורות. בתקופה שבה התגוררתי בניו יורק שרתי כמעט כל ערב בחתונות חסידיות בלשון הקודש בהגייה אשכנזית. אני עיראקי אבל שולט באידיש. בת הזוג שלי, איריס, שהיא פולניה במקור, צוחקת כשאני מדבר עם ההורים שלה באידיש והיא לא מבינה".
"בסופו של יום, אני מאד שלם עם היצירה הזו. אני מרגיש שאני עושה משהו נכון, נחת רוח לבוראי. המשימה שלי היא להצליח להוריד את השירים מעולם האצילות ולהביא אותם לידי ביטוי בעולם היצירה. לכן למשל, בשיר "נשמת כל חי" בפסוק "מן העולם ועד העולם אתה אל" אני מתחיל בצליל הגבוה בשיר ומסיים בצליל הנמוך בשיר."
כשהתנ"ך פוגש את ניו יורק
"כבר בהאזנה ראשונה לאלבום, עלתה בראשי תמונת ממועדוני הג'אז המפורסמים של ניו יורק", אורי מאשר את ההרגשה שלי.
"זה נכון, אני מביא אל הטקסים מן המקורות צלילים מהתקופה בה התגוררתי בניו יורק. התגוררתי בתפוח הגדול במשך שש שנים, למדתי שם ב Manhattan school of music ובלילות ניגנתי ערב ערב במועדונים ובחתונות. אגב, אחד מהשירים באלבום זכה לעיבוד הוליוודי, קראתי לו: על משכבי בלילות – גרסה מהסרטים".
כשאני מציינת בפני דרזי כי החיבור בין ג'ז למקורות הוא פחות שגרתי, הוא מודה כי לא תכנן מראש לעשות אלבום ג'ז עם טקסטים מהקורות, אבל זה כנראה אופי הכתיבה שלו. "מה שנובע ממני, אין לי שליטה. המלודיות שלי תמיד נמשכות אל הג'ז, אם את שואלת מה יוצא מאורי דרזי באופן טבעי זה מה שיוצא ממני".
"אגב, הרומן האמיתי שלי עם הג'ז הבשיל דווקא בישראל עוד הרבה לפני שנסעתי לניו יורק. מצאתי שאני נמשך להרמוניות מאד מיוחדות. שאבתי השראה מהזמר מתי כספי, ניסיתי לחקות את האקורדים המורכבים שלו. באותה תקופה פגשתי את אילן מוכיח, מנהל מוזיקלי, אשר הפנה אותי לבית הספר למוזיקה "רימון", שם גם הבנתי באופן סופי שג'ז זה החיים שלי".
עם הפנים קדימה
"אני יודע שהמוזיקה שלי היא לא מוצר מסחרי שמתחרה על הפליילסטים ברדיו מול זמרים בגרסת היפ הופ אלקטרוני, אבל אני מאמין בהחלט שיש מקום גם למוסיקה המיוחדת שלי. התקווה שלי היא שכמה שיותר אנשים שאוהבים את הז'אנר הזה, יחשפו לאלבום החדש ויוכלו ליהנות מהיצירה שעמלתי עליה".
מהי פסגת חלומותייך?
"אין לי שאיפה להיות מקום ראשון במצעד הפזמונים, אבל אני כן יכול לומר שזו תהיה עבורי הגשמת חלום, אם הפילהרמונית תחליט לבצע את היצירות שלי על במה מול שלושת אלפים איש בקהל. כשזה יקרה, אוכל לדעת שהגשמתי את תפקידי בעולם באופן מושלם ולהמשיך מאושר לדרכי".
להאזנה לאלבום לחצו כאן