אמנם הם עדיין לא למדו לדבר, אבל כדאי שתתחילו אתם לדבר אתם. מחקרים מראים כי השפעת ההורים על התפתחות השפה מתחילה כבר בחודשים הראשונים לחיי הילד
מחקרים רבים מראים כי תקופת הגיל הרך מהווה חלון ההזדמנויות לפיתוח השפה הראשונה. לשפה זו ישנה השלכה חשובה ביותר על ההתפתחות הקוגנטיבית של הילד ועל יכולתו לתקשר עם העולם החיצוני לכשיגדל כגון פיתוח מיומנויות קריאה וכתיבה. מסיבה זאת, על ההורים מומלץ לחשוף את הילד לצלילי השפה הדבורה כבר מהיום הראשון לחייו.
הורה המדבר אל הילד בחודשים הראשונים לחייו, מסייע לו לפתח מודעות שמיעתית לשפה עוד לפני שהתקשור של הילד מתכוונן. דוגמא לתיקשור מכוון: הילד יצביע לכדור ויאמר “דור” אנו מבינים כי הוא מביע בהברה אחת את רצונו המלא: אני רוצה את הכדור. או, הנה כדור.
אשמח להציע ארבע דרכים לפיתוח מודעות שמיעתית אצל הילד לפני שהתיקשור שלו מכוון:
דבור חד צדדי
דיבור חד צדדי הוא דיבור שמטרתו לחשוף את הילד לשפה הדבורה.על מה לדבר? על כל נושא. כל סוג של דיבור הינו הזדמנות טובה לפתח מודעות שמיעתית אצל התינוק.
הנה לכם שתי תמונות מצב של החלפת התינוק:
א. אתם מחליפים את החיתול ולא יוצרים קשר עין עם התינוק. אתם מתמקדים רק בפעולה של ההחלפה.
ב. אתם מחליפים את החיתול ויוצרים קשר עין עם התינוק ומתארים כל פעולה ותחושה. אתם עושים זאת מתוך ידיעה שאתם אחראים להתפתחות השפה אצל הילד. הדיבור בשעת ההחלפה עבורכם הוא הזדמנות טובה לפתח את החלק במוח האחראי להתפתחות השפה.
אין ספק שהתמונה השניה מחממת את הלב. אמצו את הגישה השניה בכל פעולה שאתם עושים עם התינוק. העובדה שאתם מודעים לחשיבות הדיבור תגרום לכם להתנהג באופן זה ללא מאמץ.
דוגמא ל”דיבור חד צדדי” כשהילד עשה את צרכיו:
אני מריחה שעשית קקי. בא נבדוק. כן, עשית קקי. איזה יופי!
נכון שאתה מרגיש יותר טוב עכשיו?
אמא תחליף לך את החיתול כדי שתרגיש בנח.
אני יודעת שזה לא נעים להיות עם קקי בחיתול.
אני מרימה אותך עכשיו כדי לקחת אותך לשולחן ההחלפה.
הנה אתה שוכב ומביט בי בעיניים.
גם אני מביטה בך.
אמא כל כך אוהבת אותך.
איפה החיתול? הינה הוא במגירה!
איפה המגבונים? הינה הם!
ועכשיו אני מורידה לך את המכנסיים. איפה הככי? הינה הוא בחיתול.
עכשיו אני זורקת את החיתול לאשפה.
מה עושים במגבונים? מנקים את הטוסיק.
נכון שנעים לך עכשיו?
אני כל כך שמחה שאתה מרגיש בנח.
אמא אוהבת אותך ודואגת לך…
לשיחה שכזו יש השלכות על התפתחות השפה. אמצו דיבור מסוג זה בכל פעולה עם הילד. דברו אל הילד תוך שאתם מביטים בו בעיניים מטווח קצר כדי שיוכל לראות את השפתיים נעות והלשון מתגלגלת.
שיר מולחן
השיר המולחן הוא אמצעי נוסף להעשיר את שפתו של הילד.
אמצו שיר ערש אחד כשהתינוק שוכב על מיטתו. הוא יאזין לכם ויתחיל לקשר בין השיר לזמן השינה. בהתנהגות חוזרת ונשנית הילד לומד יותר משפה.
דקלום וחריזה
בוא אלי פרפר נחמד
שב אצלי על כף היד
שב תנוח אל תירא
ותעוף בחזרה
מצאו חמש דקות ביום להשמיע לתינוקכם דקלום מסוג זה. המחיזו את מילות השיר ומחאו כף עם המילים המתחרזות. כך תסייעו לילד לפתח מודעות שמיעתית לקצב השפה.
סיפור ללא ספר
הסיפור ללא ספר הוא אמצעי נוסף לפתח מודעות שמיעתית לשפה בחודשים הראשונים לחיי הילד. ספרו את הסיפור מטווח קצר. הילד יביט בשפתיים הנעות ובלשון המתגלגלת, יקשיב לצלילי השפה ויראה את הבעות פניכם.
התינוק ילמד להכיר את תוי פניכם ואת צליל קולכם ויחשף לצלילי השפה באותה עת. הסיפור יכול להיות סיפור בדיוני או כל סיפור אחר שתוכלו להביע את תוכנו בקולכם ובהבעות הפנים.
היו מודעים להשלכות של התנהלות מסוג זה. שימו לב איך כל פעולה שלכם הופכת להיות משמעותית ומסייעת להתפתחות השפה. אם אתם עובדים והאחריות מוטלת על המטפלת, שתפו אותה במידע שקראת ובקשו ממנה לדבר אל הילד בכל הזדמנות. במידה והמטפלת מדברת שפה שונה מכם עודדו אותה לדבר אל הילד בשפתה. מחקרים הוכיחו שילד יכול לקלוט שפות רבות בגיל הרך. לסיום, דברו אל התינוק בטון דיבור גבוה ואוהב המלווה בחיוך.
אורה קסלמן היא מומחית להתפתחות השפה והגיל הרך
[email protected]