הרב זאב גולדשטיין, הרב הראשי של דרום אפריקה, מייסד מיזם השבת העולמית, בטור אישי לפרשת וירא, הפרשה בה מתקיים מיזם השבת העולמית ב 1606 ערים בעולם.
בפרשתנו פרשת וירא הקב"ה מבטיח הקב"ה לאברהם אבינו כי "בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם… "
בזמנים אלו יש לנו את האפשרות למנות את כמות היהודים בעולם אולם עדיין אין בידנו את האפשרות למנות הרי חול וכוכבים, אם כן מה עומד מאחורי ההבטחה?
בשבת הקרובה, פרשת וירא, אנו נקיים בכל העולם את מיזם השבת העולמית. בהשתתפות למעלה ממיליון איש ב 1606 ערים בעולם וב 105 ארצות. יחד נתכנס כדי להראות את האחדות המשותפת לעם הנצח.
בשנת 2011 כאשר השתתפתי בכנס רבני אירופה בוורשה, כינוס הרבנים הגדול ביותר בפולין מאז מלחמת העולם השנייה משהו עמוק בתוכי התעורר שם.
לחזות בהתכנסות ענקית של מנהיגים יהודיים מכל אירופה בעיר אשר כבשה באכזריות את אוכלוסייתה היהודית ושלחה אותה למותה באכזריות. בעיני זו הייתה הכרזה רועשת שאנחנו היהודים, בזכות ההשגחה האלוקית, עדיין כאן, כקביעת עובדה בשטח, התגשמות של נס העמידה היהודית האיתנה לאורך הדורות.
"כי-בָרֵךְ אֲבָרכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו:" (וירא כב יז)
בעולם, לפי ההערכות ישנם -14.6 מיליון יהודים בלבד, צאצאיו של אברהם אבינו.
כיצד, אם כן, אנו מבינים את הברכה הזו של להיות רבים כמו כוכבי השמים וכחול על שפת הים – כאשר ברור שאנחנו לא, ואף פעם לא היינו.
הרב יעקב צבי מקלנברג, פרשן גרמני בן המאה ה -19, מוצא רמז לברכה דומה מאוד בפרשת לך לך. הפסוק אומר "וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ, כַּעֲפַר הָאָרֶץ: אֲשֶׁר אִם-יוּכַל אִישׁ, לִמְנוֹת אֶת-עֲפַר הָאָרֶץ–גַּם-זַרְעֲךָ, יִמָּנֶה."
הוא מסביר שהמילה המשמשת כאן לספירה, להגבלה, בעצם פירושה לייחס חשיבות. הקב"ה מברך את צאצאי אברהם לא שהם יהיו רבים כמו אבק האדמה, אלא שהם יהיו חשובים לעולם באותה דרך שבה כדור הארץ חשוב. הוא מברך אותם כי תרומתם לעולם צריכה להיות משמעותית ומוחשית.
הרב נפתלי צבי ברלין, דיקן הישיבה הגדולה בוולוז'ין, נוקט בגישה דומה. הוא מסביר שכמו הכוכבים, גם לצאצאי אברהם יהיה כוח מיוחד להאיר את העולם, כאשר תרומתם קורנת לאורך ההיסטוריה, ומצביעה על הדרך להתקדם אנושי.
הפירוש "כלי יקר" מספר לנו על גישה אחרת הוא אומר שהברכה שנהיה כמו "חול חוף הים" היא התייחסות לא להשפעה העתידית של העם היהודי, אלא לסבל שחווינו כאומה.
החול שעל שפת הים נתון ללא הפסקה לגלים שיורדים עליו, ומאיימים לשטוף אותו משם – ובכל זאת, בזמן שגרגריו משתנים, חוף הים נותר, לא נע, בלתי ניתן להזזה.
האנלוגיה ברורה. לאורך ההיסטוריה התמודד עם ישראל עם אויב אחר אויב – בבלים, יוונים, רומאים, מסעי צלב, קוזקים, קומוניסטים, נאצים – ובכל זאת אנו עומדים על יציבותנו , לא נשטפים.
הרב שמשון רפאל הירש (גרמניה, -) דן כיצד ההיסטוריה היהודית מאז ומתמיד התריסה נגד חוקי הטבע, כיצד עצם מקורנו אפוף אנומליות. אם ניקח את לידתו של יצחק, שהוזכר בפרשת השבוע. אברהם היה בן מאה, שרה בת תשעים, ונולד להם בן יחיד. מה הסיכוי שמשפחה קטנה זו תהפוך לאומה גדולה? ובכל זאת, החל מההתחלה הרעועה הללו, העם היהודי הגיח, ובכך הביע בצורה כה ברורה את הברכה והתוכנית האלוקית עבור ארצנו. שמו של יצחק בא מהמילה העברית ל"צחוק", המשקפת כיצד דרך הברכות הנצחיות של הקב"ה שניתנה לאברהם וצאצאיו, גורלו היהודי צחק על חוקי ההיסטוריה והתעלה מעל מסלול הרציונאלי.
הנצחיות הנסית והמתמשכת של העם היהודי הם נושא מפתח בפרויקט השבת השנה, בו יהודים מכל הרקעים מתאחדים ביותר מ- 1600 ערים ו -105 מדינות ברחבי העולם לשמור על חגיגות השבת.
הקריאה לחגוג יחד היא קריאה להגדרת זהותנו היהודית מתוך השראה, בהתאחדות בשמחה ובחגיגה סביב ערכינו האלוקיים, במקום כאב ורדיפה. זו קריאה לחבק את השבת, שהיא המקור התוסס של הקשר שלנו עם אלוקים, משפחה, קהילה ואפילו לעצמנו. זוהי קריאה לאיחוד כיהודים, כאחים ואחיות שאוהבים זה את זה, ואשר קשורים זה לזה בגורלנו האלוקי המשותף.
בואו נחגוג ביחד, ננער את אבק האדמה ונחיה את נס החיות המתמשך שלנו. בואו נאיר את האור שלנו לעולם. בואו לא נתאחד רק סביב כאב, בואו נפרח מתוך השראה ושמחה.
הרב גולדשטיין הוא מייסד מיזם השבת העולמית ומשמש כרב הראשי בדרום אפריקה