דנה ראובנוב מנהלת האקדמיקט מרכז חינוך לגיל הרך חושבת שהורים לא מספיק מודעים להזדמנות הקריטית שיש בהתפתחות ילדים עד גיל 3
כשבתי הבכורה נולדה, חיפשתי את ספר ההוראות וההדרכה שאמור להגיע יחד אתה אבל הופתעתי לגלות שאין אחד כזה. אנחנו כהורים מעניקים לילדים שלנו באופן טבעי את מה שטבוע בנו כאינסטינקטים או התנהגויות שרכשנו עם השנים אבל לא תמיד יודעים מה מדויק עבורם.
שמועה שגונבה לאוזני סיפרה לי כי דנה ראובנוב מנהלת את האקדמיקט, מרכז חינוך לגיל הרך בנווה עוז עובדת באמצעות שיטה ייחודית העובדת בין היתר על אינטגרציה סנסומוטורית במטרה להביא למיקסום הפוטנציאל של הילד. אז נכון שחום ואהבה הם תנאי הכרחי לגידולו של ילד שמח אולם תוספת של ידע מקצועי להורות שלנו יכולה רק להוסיף טוב, לפיכך החלטתי לראיין את דנה בנושא ושמתי פעמי אל האקדמיקט/
מה אנחנו צריכים לדעת על הילדים שלנו בגילאי הגן?
חשוב לדעת כי למעשה עד גיל שלוש, זהו חלון טווח הזמן שבו נסללים ערוצי התקשורת של הילדים בין החושים למרכז הפיענוח. זה אומר שכל העיצוב שלנו בעתיד כמבוגרים מתחיל עכשיו, אחר כך כבר קשה לתקן. ילד שלא קיבל גירוי נכון ומדויק המפעיל את חושיו או שהוא לא יפתח בכלל את מרכז התקשורת או שהערוצים שהוא יפתח יהיו עקיפים ויפתחו אצלו תופעות של קשיי קשב וריכוז ועוד.
מה צריך לעשות כדי לפתח ילד למקסימום הפוטנציאל האישי שלו?
הורים רבים מכירים בצורך לפתח ולגרות את החושים של הילד, רוב האנשים מכירים את חמשת החושים הבסיסיים, אולם למעשה בכל אדם קיימים כתשעה עשר חושים, כאשר לא מודעים בכלל לקיומם לא עובדים נכון על הפיתוח שלהם. לא מספיק לפתח כל חוש בנפרד, ילדים צריכים לדעת לעבוד באינטגרציה חושית. חוש הראייה צריך להשתלב בחוש השמיעה שמצדו צריך להשתלב בסנכרון עם חושים נוספים. רק כך ילד יוכל לבצע קשרים במוח אשר ישמשו אותו כבוגר שלם.
מה יקרה אם לא נפתח את כל החושים?
ילד שגדל בסביבה שבה לא העניקו לו כלים לפיתוח נכון יכול זו סביבה שגם יכלה לפתח אצל הילד גנים שליליים. לדוגמא כל נושא הפרעות קשב וריכוז שמא דומיננטי בדור העכשווי, על פי ספר האבחונים האמריקאי DSM ההגדרה של הפרעת קשב וריכוז הוא 'נזק מזערי במוח' וכהפרעה נירו התפתחותית. למה הכוונה? אנחנו בעצם מדברים על צלקת, מקום שבו נחסמה התקשורת ולא התפתח ערוץ חופשי להעברת מידע. אם היינו יודעים לפתח את המקום הזה בזמן הנכון היינו יכולים למנוע את הדלקת הגן של הפרעת קשב וריכוז.
איך אתם עובדים על פיתוח החושים בגן?
חוץ מהחוגים הרגילים של הגן, הריכוז ויתר הפעילויות המשותפות, אני מעניקה לכל ילד בנפרד שעה פרטנית שבמסגרתה מתבצעת עבודה של אינטגרציה חושית. באמצעות מוזיקה, מכשירי כושר לילדים ועוד. לכל ילד מושם דגש בנפרד על קצב ההתפתחות שלו ועל הצרכים המיוחדים שלו.
איך בעצם הגעת לנושא, את מגיעה בכלל מתחום המדע?
נכון, אני בהכשרתי בעלת תואר ראשון בכימיה, ובעלת חמש שנות עבודת מחקר באונ' תל אביב בין היתר בתחום הסנסומוטורי. הסיבה שעברתי לחינוך קשורה בין היתר בסיפורם האישי של ילדי. כאשר בתי הייתה בכיתה ג' הודיעה לי המורה כי התגלו אצלה בעיות קשב וריכוז חמורות. שלחתי מיד את יתר הילדים לאבחון ונדהמתי לגלות שעוד שניים מילדי סבלו מדיסלקציה מבלי שבעצם ידעתי, באופן טבעי כילדים, הם התאמצו להסוות את זה כל השנים . הפתרון היחיד שהוצע לי היה כמובן רטלין. אני כאמא, החלטתי שמכיוון שאני מגיעה מתחום המחקר אנסה קודם כל לבדוק אילו עוד פתרונות קיימים בתחום המדע בעולם.
גיליתי עולם שלם של טיפול באמצעות החושים שאכן סייע לילדי, כולם סיימו את התיכון בהצטיינות. אבל גיליתי גם שזה כבר היה מאוחר מידי, הבנתי שאם הייתי מעניקה להם את מה שלמדתי בגיל הקריטי שהוא גיל הגן הכול היה נראה אחרת.
איך זה השפיע עלייך?
זו הסיבה המרכזית שהחלטתי להתמקד בקטנטנים של גיל הגן, הבנתי שכאשת חינוך לילדים מבוגרים יותר אוכל רק לתקן אבל לא לפתח. בין היתר עברתי הכשרה כמטפלת בהפרעות קשב וריכוז. החלטתי לפתוח גן עצמאי ולצרף אלי גננת מדהימה בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך ועשרים שנות ניסיון בשם שירה אוחיון. יחד אנחנו מעניקות לילדים את הפיתוח והאהבה שהם זקוקים לה מגיל אפס.
מה המסר המרכזי שלך להורים?
לזכור שילדים קטנים זה נשמות גדולות והעתיד שלהם בידיים שלכם ובידע שלכם.
לאתר הבית של האקדמיקט מרכז חינוך לגיל הרך בפתח תקווה www.academykat.com