התנאים לרכישת מגה-ביתן: פירוק השותפות בין יינות ביתן לביכורי השדה ומכירת סניפים בשמונה אזורים
רשות ההגבלים העסקיים אישרה היום (ה') את מיזוג רשתות הקמעונאות: 'מגה' ו'יינות ביתן,' בתנאי ש'יינות ביתן' תפרק את השותפות שלה עם 'ביכורי השדה דרום' בתחום סיטונות ירקות ופירות, תפסיק את פעילותה במתחם תימורים (המשמש אותה לצורך פעילות סיטונות ירקות ופירות) ובנוסף, תמכור סניפים בשמונה אזורים שונים.
יודגש כי על פי תנאי הרשות, העסקה לא תוכל לצאת אל הפועל בטרם השותפות מתפרקת והפעילות של 'יינות ביתן' במתחם הלוגיסטי בתימורים מופסקת.
עסקת המיזוג הובאה לאישור בסיום הליך הקפאת הליכים של רשת 'מגה'.
בנוסף להיותה רשת קמעונאות ומזון, יינות ביתן עוסקת בתחומים נוספים, בין היתר, היא מחזיקה יחד עם חברת 'ביכורי השדה דרום' בסיטונאית ירקות ופירות 'ביכורי ביתן'.
הניתוח הכלכלי של הרשות העלה שני חששות מרכזיים לפגיעה בתחרות: התחרות בקמעונאות המזון (סופרמרקטים) באזורים מסוימים ברחבי הארץ והתחרות בתחום רכש הירקות והפירות.
לאחר בחינה מעמיקה של חנויות שתי הרשתות באזורים שבהם ישנה חפיפה בין סניפי מגה לסניפי 'יינות ביתן', נמצא כי ישנם 8 אזורים בהם המיזוג מעלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות: רעננה, הרצליה, שוהם-אייר פורט סיטי, קריית שמונה, אילת, מגדל העמק, תל מונד-קדימה וקריית אתא.
במרבית האזורים העלו הבדיקות הכלכליות ברשות חשש לפיו הרשת הממוזגת תוכל להעלות מחירים, באופן חד-צדדי. הכל תוך כדי ניצול כוחה לאור נתחי השוק הגבוהים שתחזיק לאחר המיזוג. כמו כן, במרבית האזורים עולה גם חשש מהיווצרות כוח שוק מתואם עם 'שופרסל' אשר יחד יחזיקו בנתח שוק גבוה מאוד. 'כוח שוק מתואם' משמעותו שבגלל מיעוט המתחרים באזור, יווצר מצב שבו לרשתות הפועלות באזור יהיה נוח לעקוב אחת אחר השניה בהעלאת מחירים, במקום להתחרות באמצעות הורדת מחירים.
בהחלטה נקבע כי באותם האזורים הרשת הממוזגת תמכור את אחד או יותר מהסניפים שבבעלותה, כמו כן נקבעו מגבלות על זהות הרוכש.
'יינות ביתן' מחזיקה יחד עם 'ביכורי השדה דרום' בגורם סיטונאי שנקרא 'ביכורי ביתן', שתי החברות פועלות במתחם לוגיסטי ביישוב תימורים. 'ביכורי ביתן' פועלת באופן בלעדי ברכישה ואספקה של פירות וירקות לחנויות יינות ביתן.
אחד המאפיינים הבולטים של תחום הפירות והירקות הוא רמת הסיכון הגבוהה הטבועה בו מבחינת החקלאים. למעשה, חקלאי המגדל פירות וירקות נמצא בעמדת נחיתות קבועה מול רוכש הסחורה, בין היתר בשל העובדה שמדובר בתוצרת מתכלה בעלת אורך חיי מדף קצרים, והסחורה חייבת להימכר במהירות, לעיתים בטווח של שעות בלבד.
לחקלאי יש שתי דרכים מרכזיות למכור את הסחורה: מכירה לשוק הסיטונאי (דוגמת השוק שנמצא בצריפין) או מכירה ישירות לרשתות השיווק ולחברות סיטונאיות גדולות (דוגמת 'ביכורי השדה' שהיא אחת המרכזיות).
בדיקת רשות ההגבלים העסקיים מצאה שעל פי רוב חקלאים יעדיפו מכירה לגוף רכש גדול, בין היתר, מכיוון שמדובר בגופים גדולים שמסוגלים לקלוט כמות משמעותית של תוצרת חקלאית, ומאפשרים לחקלאי להפחית את רמת הסיכון בה הוא שרוי.
הניתוח הכלכלי שנעשה ברשות ועדויות רבות שהגיעו לידה העלו כי יש חשש ממשי ששילוב כוח הרכישה של 'מגה', עם זה הקיים ממילא אצל 'ביכורי ביתן 'ו'ביכורי השדה דרום' עלול לפגוע בחקלאים.
מרשות ההגבלים העסקיים נמסר כי "על מנת לנטרל כוח זה, קבעה הרשות כי תנאי למיזוג יהיה פירוק השותפות".