״הרשות לעזוב״ הינה תערוכה קבוצתית בגלריה "גבירול" שתינעל ב-10 באוקטובר. העבודות המוצגות בתערוכה נעשו בארץ ובחו"ל והן נאגדו סביב היכולת שלהן לייצר מקום חדש, שאינו כפוף לחוקים של המקומי ואשר נחלץ ממנו, גם אם רק לרגע. בבסיס התערוכה עומדת השאלה הנצחית – להישאר? נדמה שבישראל שתי הברירות אינן מובנות מאליהן. ההישארות היא בחירה אקטיבית, כמעט כמו הבחירה לעזוב.
בן וודלר, אמן אמריקאי שעושה עלייה בימים אלה, מציג עבודה חדשה מתוך סדרת הפסלים "ארבעים פורטלים", סדרה של פסלים מתאבלים אשר הוצגה לראשונה ברויאל קולג' אוף ארט בלונדון. הפסלים של וודלר מאזכרים מזבחות ומבני קדושה ועשויים מיציקות בטון ונרות שעווה.
שחר פרדי כסלו מציג את "ידידים" – דמות קטנה ומוזרה, פוחלץ של אופוסום הנשען על מקל מטיילים ומביט אל הצופה בעיניים גדולות.
קתרינה קנייפ, אמנית גרמניה השוהה בישראל למספר חודשים, מציגה את "RocketHouse", פסל עליו היא עובדת בישראל ועשוי מהטבעות של חלקי סלעים, תצורות טבע וארכיטקטורה על גבי עיסת נייר טואלט.
תום פניני מציג את "Fun Tom/Masarik", עבודה שצילם ב-2009 לפני שעבר להתגורר בניו יורק. בוידאו תיעוד של מזרקת כיכר מסריק ההופכת לאיטה לבריכת קצף אמבט ענקית שעולה על גדותיה.
ליאור שביל, גם הוא מתגורר בניו יורק, מציג את Rough Cut, וידאו בו הוא רוקד עם בובת בד ערביה מעשה ידיו.
זוהר גוטסמן ואבי מילגרום מציגים את "ממותומט", עבודה שהוצגה לראשונה בתערוכה "היסטוריות" במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון. במחקר שלהם לקראת התערוכה גילו האמנים שהמרכז נמצא מעל אתר אריכאולוגי בן 120 אלף שנה, בו נמצאה בין השאר חט של מסטודון. גוטסמן ומילגרום יצרו מחדש את ראשה של הממותה כאוטומטון מגיד עתידות. זו עבודה אינטראקטיבית – בעת לחיצה על קצה החדק מופעלת המכונה ונפלט פתק מפיה של הממותה עליו מסרים לעתיד ונבואות תוכחה.
תמר מאיר מציגה לראשונה בארץ את "You Ain't Seen Nothing Yet", עבודה העוסקת בפרויקטx-ray, תכנית שנרקמה ואושרה על ידי רוזוולט ערב הטלת פצצת האטום על הירושימה ובמרכזה הרעיון להתקיף את היפנים באמצעות אלפי עטלפים ממולכדים. בוידאו מאיר משחזרת את הרעיון שמעולם לא התממש.
גלריה "גבירול", אבן גבירול 106-108 תל אביב, שעות פתיחה: שני-חמישי 16:00-20:00, שישי-שבת 11:00-14:00. התערוכה פתוחה לקהל בחול המועד סוכות, וסגורה בסוכות ובשמחת תורה