משרד התחבורה יבחן הגבלות על מספר המוסכים שיורשו היבואנים הישירים להחזיק
ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. בדיון האחרון המשיכה הוועדה לעסוק בפרק שנועד להטיל חובות חדשות על יבואני הרכב הישירים, על מנת להסיר חסמים שמנעו כניסת יבואנים עקיפים וזעירים.
ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקומו של היו"ר פתח את הדיון בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן ישיר, ובכללם החובה לטפל גם בכלי רכב שייבאו לארץ היבואנים העקיפים והזעירים ואף להעניק אחריות יצרן לאותם כלי רכב ולטפל בקריאות לתיקון תקלות סדרתיות (ריקולים) לרכבים שייבאו היבואנים העקיפים והזעירים.
סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, הציג את הנושא ואמר כי כיום ישנם בישראל למעלה מ-16 יבואנים ישירים ורק 3 יבואנים מקבילים. לדבריו, אחד החסמים המרכזיים שמונעים כניסת יבואנים מקבילים חדשים הוא נושא מתן האחריות, הטיפול בריקולים ואספקת חלפים – לכן דורש משרד התחבורה מהיבואן הישיר, שנמצא בקשר עם היצרן ויש לו את המידע, לספק את השירות גם לרכבים שלא הוא ייבא לארץ.
בתשובה לשאלת ח"כ פרי מדוע לא התפתחה תחרות בישראל אמר פלור כי "כנראה שהיצרנים בחו"ל, משום מה, חוסמים את התחרות.
בדיון עלתה גם סוגיית מוסכי היבואנים ויו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ביקש להגביל את היבואנים כך שיוכלו להיות בעלים של מוסך שירות אחד בלבד. היועצת המשפטית של האיגוד, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה כי כיום היבואנים משתלטים על יותר ויותר מוסכים. פלור התייחס לדברים ואמר כי מתוך 5,000 מוסכים שקיימים בישראל 600 הם מוסכי רשת הקשורים ליבואן ורק 50-60 מוסכים הם בבעלות היבואנים. עם זאת הוא אישר כי נתח השוק של 600 המוסכים הקשורים ליבואנים הוא גבוה. לדבריו, "הגבלת היבואנים למוסך אחד נדונה בעבר בממשלה, יש עם זה בעיה והבקשה לא תורמת לתחרות". למרות זאת ביקש ח"כ פרי, שכאמור ניהל את הישיבה, ממשרד התחבורה לבחון את הנושא שוב, ללכת לכיוון של איגוד המוסכים ולהציע לוועדה נוסח מתוקן בנושא.
הוועדה דנה גם בסעיף העוסק בתנאים לקבלת רישיון יבואן רכב עקיף, לפיו על מבקש הרישיון יהיה להתקשר עם סוכן מורשה שיש לו הסכם עם יצרן לתקופה של שנה לפחות. במקרים בהם היבואן העקיף יבקש לייבא דגמים שמיובאים לישראל על ידי היבואנים הישירים הוא לא יהיה מחויב להתקשר עם הסוכן בכתב, אלא בדרך אחרת שיקבע שר התחבורה באישור ועדת הכלכלה. כמו כן, היבואן העקיף יצטרך להציג התחייבות מהסוכן להודיע לו על ריקולים, למסור הוראות טכניות לתיקון ולשאת בעלות הטיפול בהם.
בתום הדיון אישרה הוועדה את הסעיפים האמורים, כאשר ח"כ פרי שב והזכיר כי משרד התחבורה התחייב לבחון את נושא הגבלת מספר מוסכי היבואן וכן את משך הזמן לתוקפו של הרישיון. בעד הסעיפים הצביעו ח"כ פרי וח"כ דוד ביטן, כאשר ח"כ פריג' הצביע נגד. הוא אף ביקש לקיים דיון מחדש בשני הסעיפים, ושב והסביר את עמדתו, לפיה היבואנים הישירים צריכים לספק אחריות ושירות רק ליבוא מקביל מאותו דגם שהם מייבאים.