מאיפה הכול התחיל?
רחלה דחליקה מכירה היטב את עולם הילדים של היום. לאורך שנים היא זכתה ללמד חשיבה יוצרת עבור אלפי ילדים בבתי הספר, הגנים והצהרונים, במסגרות חינוכיות כמו "קרן קרב", "כיוונים" ועוד. די מהר היא גילתה שאין ילד או מבוגר שהוא לא יצירתי, ובעזרת ידע שצברה בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה, שיפור בתפקודים ועוד, היא הקימה את "הנני" – קורס דיגיטלי חדשני לחשיבה יוצרת, שכולל סרטוני הדרכה ופעילויות להתנסות חווייתית.
"המשמעות של 'הנני' היא 'הנה אני כאן, נוכח במקום פיזית ומנטלית, עם הגוף והמחשבה ולא – כמו שאנחנו רואים בעידן הנוכחי – שהגוף פה והראש בעננים", מסבירה רחלה.
"אולי תופתעו מהידיעה שילדים אוהבים מאד ללמוד" היא מחייכת "אבל הניסיון שלי עם ילדים מראה שכל ילד אוהב ידע, אם רק מאפשרים לו לעשות את זה בדרך יצירתית וחוויתית במקום רק – 'תרשמו'".
כשהתפוח נפל על ניוטון
לפני הרבה שנים נפל על ניוטון תפוח בעת שנח מתחת לצל העץ, ניוטון ניסה להבין איך זה קרה וגילה את כוח המשיכה, הברקה ששינתה את פני האנושות. "כל ילד קטן יכול להיות ניוטון" טוענת רחלה.
מרבית הלמידה בקורס של רחלה נוגעת במושגים מדעיים דרך חשיבה ויצירה, מתוך הבנה שאנו זוכרים טוב יותר דברים בדרך של חוויה דינמית. "בקורס אנו לומדים יחד איך העולם עובד, דרך התנסות ויצירת סקרנות אצל הילד, במקום שינון משעמם של טקסטים. אנחנו חוקרים, בודקים ומגלים.
נושאים כמו כוחה של הרוח להניע חפצים, או האנרגיה שנוצרת בחיכוך מגנטים והיכולת ליצור איתם משחקים, כוח הכבידה וכוח המשיכה, וגם פרופורציות – מה הגודל של ילדים מול הורים, האם אנחנו שווים או שונים, ועוד. הפעילות מזמינה ליצירה משותפת בין הילד לבין המבוגר.
גם אחרי שהשיעור נגמר לרוב הילדים נותרים סקרניים לגבי החומר וממשיכים לחשוב עליו. כך למשל הם מטיילים בבית ובודקים מה מתמגנט אל המגנט, המטרה היא לרכוש כישורים לחיים, גם כשהסרטון נגמר".
הילדים רוצים עוד
"הילדים מרותקים," מספרת לנו דחליקה, "אבל מעבר לזה הם שמחים לשתף פעולה, הם נהנים לצעוק את התשובות לשאלות שאני שואלת, לנחש ניחושים ובעיקר להתנסות. אנחנו לא רק מדברים, אלא גם בודקים, בונים יחד. החומרים שמשתתפים בכל סרטון נחשפים בהדרגה, בתהליך של חשיבה משותפת עם הילדים. אחד ממנהלי החינוך שעבדתי עם הילדים בבית הספר אמר לי "אתך הם מגיעים לרקיע השביעי. זה כיף."
כניסת החינוך לעולם הדיגיטלי
הרעיון של דחליקה להפוך את שיעורי החשיבה היוצרת לקורס דיגיטלי, עלה לפני מספר שנים אך בשנת 2020 משבר הקורונה הביא לקידום משמעותי של עולם הדיגיטל, ואפשר לזה לקרות. "עם כל היופי שבקדמה, האמת היא שהזום די משעמם והטלוויזיה בעלת ערך נמוך לילדים שלנו. לכן החלטתי לקחת את כל השיעורים שהעברתי לאורך השנים בכיתות, ולעדכן אותם לפורמט הדיגיטלי – וכך כל ילד בארץ יכול ליהנות מחוויה שמשלבת בין קורס דיגיטלי לבין התנסות בחומרים מגוונים, דרך מארז חומרי יצירה מדויק לנושא שהוא מזמין, מתוך המבחר שלנו ובכך לשפר תפקודים וכישורי-חיים".
אז למי זה בדיוק מתאים?
"המארזים והסרטונים מיועדים קודם כל לילדים שרוצים לחקור וללמוד איך העולם הזה עובד. כמו גלילאו גליליי שהיה סקרן לגבי ציר השמש וכדור הארץ, כך יכולים גם הם. קיימת גם אפשרות להזמנת הקורס בגני ילדים, בתי ספר, צהרונים וקייטנות, כיוון שהתכנית מתאימה לגילאי 4-8. גם הורים פרטיים שרוצים להעניק לילדים ערך מוסף ייהנו מאוד מהקורס, וגם בעיריות ומועצות מקומיות, שחשוב להן לחלק לתושבים ידע משולב בהנאה ובסיס חשוב לצמיחה. ברוח התקופה טוב בעיניי שתהיה מראש ערכה כזו גם בכל ממ"ד. הקורס מתאים גם לחופשת הקיץ כמובן, כמשחק בבית של סבא וסבתא, להם יש חיבור לאינטרנט".
ריפוי בעיסוק
המארזים והקורס של דחליקה מותאמים גם לילדים שזקוקים לסיוע בנושאים של ויסות חושי, מוטוריקה גסה או עדינה. התכנית לא מתיימרת להחליף אף טיפול או המלצה של רופא, אך בהחלט עשויה לסייע לילד ובעיקר לספק לו הנאה צרופה. "כשאנו מעניקים לילד את האפשרות להתנסות בדברים דרך משחק ובקצב שלו, הוא יכול להתמודד טוב יותר גם עם רגישויות שונות.
זה אחד ההבדלים הגדולים בין בהייה במסך לבין התנסות מעשית בחומרי היצירה, אשר מותאמים לסרטונים ומגיעים עם הסבר מפורט ומהנה.
אם נסתכל על דוגמה ספציפית למשל, של ניפוח בלון על ידי ילד, אז נבין שצריך להתחיל ממשהו שהוא יותר בראשיתי: הנשימה. מההכנסה וההוצאה של האוויר, פעולה שהיא לכאורה פשוטה, אך קיימים ילדים שגם בגילאי 8 מתקשים בה. העבודה היא על הנשימות של הילד בניפוח הבטן ובהוצאת אוויר אל הבלון, בדגש על מפתח הפה הצמוד לבלון. צריך ללמד אותם לקחת אויר, להקשיב לגוף, להיות נוכח… הנני".
קל יותר ללמד
"היתרון במארזים לאנשי החינוך וגם ללקוחות הפרטיים, הוא שהמארזים מגיעים באופן מזוקק סביב הנושאים הנלמדים, לצד אביזרים, ואף אחד לא צריך לרוץ לחנות יצירה ולהתחיל לרכוש מוצרים. הכול מגיע מוכן משלב הרעיון, דרך התוכן החינוכי ועד לביצוע. בנוסף הפעלת הסרטונים היא בזמננו החופשי, אין איחורים או העדרויות של מדריך ואין הברזות. את הידע שאני מעבירה בקורס רכשתי בעזרת פרופסור גדעון כרמי ז"ל והצוות המקסים שלו, גם בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה, רפואה אלטרנטיבית ועוד. בנוסף יש לי ניסיון של 26 שנים של מפגשים עם כמעט עשרת אלפים ילדים בתחום החשיבה היוצרת, שזה מלמד יותר מכל. הילדים שלנו רוצים ללמוד ורוצים להקשיב, רק צריך לדעת איך להגיע אליהם. מבחינתי אין ילד או מבוגר שאיננו יצירתי!".
בשורה התחתונה
מה? קורס דיגיטלי בחשיבה יוצרת לילדים, המשלב בין סרטוני מסך לבין מארזי אביזרים להתנסות חווייתית.
איך משיגים? בעמוד הפייסבוק "הנני" – רחלה דחליקה, או באתר